La preparació educativa que reben els nens durant els primers anys de la seva vida, pot tenir un impacte més important en l'èxit que tinguin més endavant a l'escola secundària del que es pensava. Així ha quedat de manifest en un estudi publicat per l'Acadèmia Nord-Americana de Pediatria que conclou que l'estimulació que reben durant aquesta etapa primerenca de la seva vida, dona als nens certs avantatges i redueix l'abandonament escolar en el futur.
Per dur a terme la investigació es va fer un seguiment a un total de 966 nens quan tenien cinc i anys i després amb 17. Els científics van mesurar les qualificacions acadèmiques, la connexió escolar, la sensibilitat a l'ansietat, l'ús de substàncies, l'activitat física i l'alçària i el pes.
Els investigadors conclouen que existeixen certes habilitats que s'imparteixen en l'Educació Infantil que ajuden a millorar les qualificacions, com per exemple, les matemàtiques. A més, van desenvolupar un millor vocabulari receptiu i van presentar una menor sensibilitat a l'ansietat. Fins i tot tenen un menor risc de desenvolupar mals hàbits de vida i consumir substàncies estupefaents.
L'estudi aporta altres dades sorprenents. La participació en l'aula d'Educació Infantil també es va associar amb una reducció del 65 per cent en les probabilitats que un nen tingui sobrepès als 17 anys. Pel que sembla, en aquells anys es construeixen els vincles entre l'educació i els indicadors de salut, la qual cosa suggereix que els nens que comencen l'escola preparats obtenen un avantatge en el seu estil de vida.
"La salut inclou el benestar social i emocional, qüestions com el fet de sentir-se segur i protegit, la capacitat d'interactuar positivament amb els companys i poder confiar en els adults que els ensenyen i cuiden, així com la curiositat i el desig d'aprendre", asseguren els experts que han treballat en la investigació. "Ara sabem que tots aquests factors emocionals estan vinculats a la salut física d'una persona durant tota la seva vida".
Per això proporcionar experiències positives en la primera infantesa en una aula d'Educació Infantil de qualitat, on puguin establir relacions amb altres adults a més dels seus familiars i amb altres nens, els permet tenir millors habilitats des del punt de vista social i emocional.
L'estudi també apunta a l'aspecte de l'abandonament escolar i com el percentatge del mateix entre els nens que no havien fet educació infantil o havien tingut males experiències sobre això, era més gran que en la resta. El problema és que l'abandonament escolar està relacionat amb un risc més gran de pobresa, dependència de la nicotina, baixa autoestima, depressió i participació en conductes delictives, segons afirmen els experts.