Si escoltem què diu la IATA, l'Associació Aèria del Transport, la resposta és negativa: "Hauríem d'omplir 8.000 Boeing 747 amb vials. Avui no en són ni mil". L'avís ja ve de setembre quan va avisar a tots els governs que s'haurien de començar a preparar per distribuir la vacuna i en les millor condicions per no fer-la malbé: "Aquesta és la missió del segle per a tot el sector del transport aeri", diu Alexandre de Juniac, director general i conseller delegat de l'IATA. I afegeix: "Però això no pot passar sense una acurada planificació que ha de passar ara".
Desenvolupar una vacuna contra la Covid és difícil però la logísitica per transportar-la, el darrer pas de la cadena, també. A més, algunes vacunes es poden proporcionar amb diferents dosis , per tant, augmenten les xifres. Segons una investigació recent de Dhl-McKinsey, una de les empreses de transport més importants del món, es podrien necessitar 15.000 vols amb avions plens: "Si tinguéssim 50 milions de dosis avui, gairebé segur que no seríem capaços de distribuir-los per tot el món", afegeix Glyn Hughes, cap de càrrega de l'IATA.
Problema d'aeroports
No només la falta d'avions pot ser un problema. També la manca de serveis eficients en els aeroports. Alguns d'aquests només poden garantir una cadena de transport d'un màxim de 18 graus negatius. A tall d'exemple, la vacuna de Pfizer-BioNtech requereix una temperatura constant de -70 ° C o es deteriora, la de Moderna és de -20 ° C. Actualment, només 25 dels estats del món amb una població total de 2.500 milions de persones tindrien accessibilitat a la vacuna ben conservada.
El transport per via aèria també és necessari per a les característiques de la vacuna: un cop el producte Pfizer-BioNtech surt del centre de producció, pot sobreviure en un refrigerador normal fins a cinc dies, mentre que el rival de Moderna no més tard de dues setmanes. Els problemes de distribució no només estan relacionats amb el transport aeri. De fet, Pfizer havia anunciat inicialment que volia distribuir, com a mínim, 100 milions de vacunes a tot el món a finals del 2020, però el programa es va reduir a 50 milions precisament a causa de la dificultat de crear la cadena de subministrament en tan poc temps.
On queden les ONG?
En paral·lel, la IATA demana una major implicació de les ONG i valora que organitzacions com UNICEF "estan salvant vides" per altres malalties que requereixen la vacuna i no podran aturar el seu procés de distribució. UNICEF col·labora amb les principals companyies aèries mundials i proveïdors de mercaderies per intensificar els esforços per lliurar vacunes Covid a més de 92 països del món tan aviat com estiguin disponibles.
Per iniciar els preparatius, UNICEF, juntament amb l’Organització Panamericana de la Salut (OPS) i l’Associació Internacional de Transport Aeri (IATA), van informar a les principals companyies aèries mundials sobre els requisits de capacitat esperats i van discutir maneres de transportar prop de 2.000 milions de dosis de vacunes COVID-19 a 2021. Això se suma als 1.000 milions de xeringues que cal transportar mitjançant transport marítim.