Era un dels objectius anunciat pel conseller en funcions d'Empresa, Ramon Tremosa, i ja s'ha confirmat. El Procicat dona el vistiplau al retorn dels creuers a Catalunya amb un protocol de seguretat que, sobretot, servirà per reactivar el Port de Barcelona i recuperar el trànsit necessari per atraure el turisme internacional. Sota la campanya 'Catalunya, un lloc fet a mida', l'Agència Catalana de Turisme se centra en aquest trànsit i també el dels aeroports per arribar al 50% del volum del negoci del turisme i facturar entre 11.000 i 13.000 milions d'euros fins a final d'any. La data, no està marcada, però sí detallen que serà per aquest estiu.
La famosa 'nova normalitat' permetrà recuperar els creuers complint unes normes prèvies. El Procicat ha validat un procediment detallat que hauran de seguir les navilieres perquè rebin l'autorització d'activitat turística amb bandera europea entre ports. D'entrada, hauran de presentar a la Secretaria de Salut Pública una sol·licitud d’acceptació del protocol d'actuació i notificació que s'haurà de seguir per al desembarcament de casos sospitosos o confirmats de Covid-19, i la gestió de contactes en el seu àmbit territorial. Ho hauran de fer amb 20 dies d’antelació abans de començar el creuer o la primera escala. Posteriorment, la Secretaria de Salut Pública haurà de respondre aquesta sol·licitud en un màxim de cinc dies.
Les condicions del Procicat
Els requisits que demana el Procicat són: conèixer l'activitat que realitzarà el creuer, l'itinerari detallat amb dates i ports del litoral català on es farà escala, el programa d'activitats dels passatgers i les característiques del propi vaixell, per exemple, la capacitat màxima, el nombre de tripulants autoritzat, entre d'altres. Cada embarcació haurà de justificar els seus propis controls per mitigar riscos sanitaris derivats del coronavirus. Es tindrà en compte si realitzen proves diagnòstiques "d'infecció activa" a bord. El més important pel Procicat és tenir el detall dels aforaments previstos: espais comuns o camarots, punts de serveis, i també una senyalització amb tota la informació que puguin requerir els passatgers com ara plans de neteja, desinfecció, ventilació, etc.
Tots ells, hauran de signar una declaració responsable que estigui avalada per un centre sanitari que pugui atendre els seus passatgers si ho requereixen per la Covid-19 en el moment de fer un desembarcament, o aïllar casos sospitosos i tenir una alternativa per poder confirmar el seu diagnòstic. En aquest cas, els vaixells hauran de preveure un espai per allotjar pacients asimptomàtics, un altre per a contactes estrets que hagin de passar la quarantena abans de la seva tornada al domicili, i una assegurança que cobreixi les despeses que se'n derivin en centres sanitaris o allotjaments externs que hagin estat necessaris.
Alfredo Serrano, director de l'Associació Internacional de Línies de Creuers a Espanya, ha assegurat que moltes d'aquestes normes ja les tenien previstes: "Els passatgers passen un test abans d'embarcar i durant el trajecte, es mesuren les aigües fecals, a tall d'exemple per identificar si hi ha en una àrea algú contagiat, perquè les mesures de seguretat són immenses", en declaracions a 'Aquí Cuní' de Ser Catalunya.
Serrano també considera que les converses amb el Govern han estat fluïdes i van en la mateixa direcció. L'entrada de creuers a l'Estat espanyol és una de les més tardanes. En altres països com Itàlia, amb una incidència més alta, s'han aprovat abans. Serrano recorda que aquesta situació ja l'han viscuda en les anteriors obertures derivades de la pandèmia.