La iniciativa privada de les principals promotores musicals de concerts a Catalunya ha captat l'interès de tothom. Més enllà del sector -els organitzadors van confirmar la presència d'altres directors d'aquests esdeveniments per prendre'n nota i replicar-ho als seus països-, la premsa internacional també s'ha fixat en l'espectacle que ahir va oferir Love of Lesbian al Palau Sant Jordi.
Sense precedents
La imatge de veure 5.000 persones sense cap mena de distància, concentrades en un estadi per escoltar música suposa, després d'un any confinats, tot un impacte. La marca Barcelona lligada a l'impuls per la cultura és el que més han comprat les principals capçaleres d'arreu que, lluny de criticar o qüestionar aquesta prova, lloen la iniciativa recolzada per la conselleria de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona.
Anteriorment, s'havien fet proves però marcades per la distància o de menor impacte. La prèvia de veure un Sant Jordi amb tota la seva platea plena ja el trobem amb el concert a la Sala Apolo del passat 12 de desembre amb mig miler de persones. O també el que es va celebrar, això sí, amb distància de seguretat a Leipzig, Alemanya, el passat 22 d'agost amb un concert de Tim Bendzko davant de 1.400 persones. Ara bé, el d'ahir suposa el primer amb una xifra rècord d'assistents i sense distàncies a tota Europa i els Estats Units.
França, sorpresa
Un exemple de la sorpresa que ha generat el trobem a França, un país amb els pitjors indicadors de la Covid-19, juntament amb Polònia i Bulgària. Precisament ahir, els músics francesos van protestar cantant "El poble unit mai serà vençut" en ple centre de París per les restriccions i les retallades que han patit. Diaris de referència com Le Monde han destacat en portada durant tot el matí el concert del Palau Sant Jordi: "Són imatges encantadores que semblen d'un altre temps: una banda de rock que toca davant de 5.000 espectadors reunits a la mateixa sala, sense distància de seguretat. Barcelona va fer un viatge a un món pre-pandèmic", subratlla.
Les principals agències de comunicació també ho han destacat i han reiterat a través de twitter la notícia que s'ha convertit en viral. Reuters ha obert amb un contundent: "Espectacular: 5.000 persones en un concert de rock barceloní després de fer-se proves Covid-19". I posa en valor l'entusiasme que ha generat a la capital catalana: "Els aficionats a la música de Barcelona van abraçar, ballar i cantar durant un concert de rock amb les entrades exhaurides dissabte a la nit després de fer proves d'antígens en un assaig que podria revifar la indústria de la música en viu a Espanya i més enllà".
"Els britànics encara somien"
Fins i tot a la Gran Bretanya, més enllà dels diaris generalistes com The Guardian o The Times, la premsa groga també ha mostrat les imatges del concert de Love of Lesbian, com The Sun que situa el precedent que pot suposar per tot el continent aquest esdeveniment: "Barcelona: 5.000 aficionats es concentren després de passar les proves Covid del mateix dia per a l'esdeveniment més gran d'Europa des de la pandèmia".
I consideren que el seu país encara està lluny de viure una cosa com aquesta: "Les escenes són alienes als britànics que encara somien barrejar-se a l'interior amb els seus éssers estimats. Sota el full de ruta de Boris Johnson cap a la llibertat, es podran entrar fins a 10.000 aficionats als estadis per a grans esdeveniments esportius i concerts a partir del 17 de maig".
A Alemanya, el Die Welt destaca que "la vetllada va ser definitivament un gran èxit per als aficionats" i contraposa aquest amb un altre celebrat a l'Estat espanyol: "Poc abans de Nadal, hi va haver un concert del cantant Raphael a Madrid, també amb uns 5.000 participants, però sense suport científic. El públic s’havia d’asseure i mantenir la distància". Així doncs, els alemanys detallen totes les normes de seguretat integrades a Barcelona i citen la validació de l'Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona que segueix el control de tots els assistents.
La notícia també ha interessat el món econòmic. Als Estats Units no només The Washington Post o The New York Times han fet un seguiment abans i després del concert, també Bloomberg i titula: "El concert massiu en directe ofereix una pinzellada de música de l’era post-pandèmica" i afegeix: "Podria ser qualsevol concert de dissabte a la nit del 2019, si no fos per les màscares, el gust de desinfectant i les entrades que demostren una prova negativa de la Covid-19".
Australia parla d'èxit
Fins al continent australià també ha arribat la notícia. El principal diari, el Herald Sun, informa: "Els aficionats a la música de Barcelona se sotmetien a proves ràpides de Covid-19 abans d’assistir dissabte a un concert de rock en un judici que, de tenir èxit, podria proporcionar una ruta de recuperació per a la devastada indústria de la música en viu a Espanya i més enllà".
Cal recordar que a Nova Zelanda, el passat 16 de gener, es va celebrar un concert de milers de persones per veure en directe el grup Six60 al recinte esportiu a l'aire lliure de Waitangi. Aleshores, el país tenia 76 casos actius i el públic no va assistir, majoritàriament, amb mascareta.
A la Xina, el centre de l'epidèmia també se n'han fet ressò. Un exemple el trobem amb el rotatiu China Press i entra en la comparativa del que es pot fer a zones menys restrictives del seu país: "Els aficionats que assisteixen no necessiten mantenir el distanciament social, però han de portar màscares. En canvi, a Zhuan només ens la podem treure quan es menja o beu en una zona designada però sense cap més experiment".
El món àrab tampoc ho ha passat per alt. El canal AlJazeera, ho veu increïble: "Són escenes surrealistes després d’un any de distanciament social, els fans ballaven molt a prop, però el mar de cares cobertes de màscares mostrava que les coses no tornaven a la normalitat de forma completa. Els controls sanitaris de l'entrada també van retardar l'inici del concert, però no van poder esmorteir l'esperit de celebració".
El llistat de diaris, televisions i ràdios que en parlen és infinit. La notícia parla de cultura i salut però interessa a totes les temàtiques: portals de joves com l'ucraïnès Hrdomaske n'és un exemple. Però també és interessant observar on situen la notícia: alguns opten per l'apartat d'economia, i d'altres internacional, cultural, sanitari, social i fins i tot polític. La pandèmia, i tot el que ella comporta, afecta a tothom.