Un robot d'última generació que ha incorporat l'Hospital de Sant Pau de Barcelona permet operar amb una gran precisió mitjançant una única incisió o per un orifici natural, la qual cosa redueix el temps i les complicacions del postoperatori. L'Hospital de Sant Pau ha presentat aquest dijous en una roda de premsa el Da Vinci SP Single Port (d'un sol port), un robot pioner que s'incorpora per primera vegada en el sistema públic espanyol. "Amb aquesta incorporació ajudem a avançar el sistema de salut a Catalunya i en el conjunt d'Espanya", ha afirmat el director general de Sant Pau, Adrià Comella.
La cirurgia amb robots Da Vinci està molt estesa des de fa anys en el sistema sanitari i ofereix nombrosos avantatges; permet operar de forma menys invasiva, a través de quatre petites incisions per a introduir sengles braços del robot, evitant així la cirurgia oberta. La diferència del nou robot respecte als seus precedents és que només necessita una incisió d'entre 3 i 5 centímetres, en lloc de les quatre de versions anteriors.
La raó és que el nou Da Vinci SP conté en un sol braç tot l'instrumental necessari per a operar i la càmera de visió. Com el robot només requereix d'una incisió, permet també operar a través d'un orifici natural del cos (és a dir, sense necessitat de fer cap incisió), com la boca.
Un moviment de 360 graus
En aquest braç únic hi ha integrada la cambra i tres instruments de 6 mm de gruix que no són rígids, sinó que es dobleguen com si tinguessin colzes, amb capacitat de moviment de 360 graus. "És com tenir tres cirurgians operant alhora, però que a més poguessin moure els seus braços 360 graus", ha exemplificat el director de Procés Quirúrgic de Sant Pau, José Manuel Francos. El braç del robot està connectat a la Consola Quirúrgica, que és el dispositiu amb el qual el cirurgià veu la imatge 3D del braç del robot i va controlant els seus moviments mitjançant comandaments i pedals.
Sis equips quirúrgics de Sant Pau apliquen el nou robot: cirurgia hepatobiliar i pancreàtica; bariátrica i esofagogástrica; ginecològica; toràcica; de còlon i recte; i d'otorrinolaringologia. Francos ha indicat que, des que es va instal·lar el nou robot el desembre passat a Sant Pau i, després d'haver fet les formacions del personal, ja s'han intervingut una dotzena de pacients. A partir de maig ja s'usarà el Da Vinci SP tots els dies de la setmana, amb la previsió d'arribar enguany a les 100 cirurgies i, en els pròxims, a entre 150 i 250 anuals, ha afegit Francos.
El postoperatori és més curt
Menys incisions, o cap, es tradueix en menys dolor i complicacions en el postoperatori, i una recuperació més ràpida del pacient, que necessita menys dies d'hospitalització i, al mateix temps, contribueix a reduir costos sanitaris, han destacat els especialistes de Sant Pau. "És obvi que és un abans i un després; alguns pacients poden anar-se a casa l'endemà d'operar-se", ha explicat la cirurgiana de cap i coll del servei d'otorrinolaringologia, Cristina Valero. La cirurgiana ha detallat els avantatges de poder operar lesions a l'interior del coll entrant per la boca: "El robot ofereix una gran precisió de moviment, quan hem de treballar en una via molt estreta", ha ressaltat.
Per part seva, el director del Servei de Cirurgia Toràcica, Juan Carlos Trujillo, ha explicat que el robot permet operar en "un espai reduït" i amb una sola incisió sense necessitat d'obrir la caixa toràcica, per a tractar per exemple tumors pulmonars. El cap clínic de la Unitat de Cirurgia Hepatobiliopancreática, Santiago Sánchez Cabús, ha explicat que el nou robot està indicat per a extirpacions de vesícula biliar o en algunes lesions cancerígenes de fetge.