El Departament de Salut implementarà un nou sistema per millorar l'accés a l'atenció primària, segons ha anunciat aquest divendres el conseller Manel Balcells. Es tracta de l'eina de programació per motius, "el nou sistema d'accés per adequar les necessitats freqüents de motiu de consulta amb el perfil professional que l'hauria d'atendre i la tipologia de visita". Amb aquest mètode es defineixen fins a 285 motius de demanda de visita per part dels usuaris, entre població adulta i pediàtrica, incloent-hi Treball Social i Odontologia, i fixa quin és el professional més adient per donar resposta, el tipus de visita més adient i quina demora pot arribar a tenir.
Segons ha explicat Balcells, durant aquest 2024 s'impulsarà la implementació de l'eina de programació per motius arreu de Catalunya. Ja s'ha testat com a pla pilot el 2023 a 14 equips d'atenció primària distribuïts per tot el país, "ha demostrat molt bons resultats" i ha estat consensuat amb professionals tant assistencials com administratius de 120 equips d'atenció primària (EAP). "Ha de permetre ajustar molt més adreçar la visita que demana l'usuari —presencialment o per telèfon— a què l'atengui el professional corresponent: sigui a infermeria, o per motius administratius, o al metge o metgessa de família, pediatria...", ha assenyalat.
Dades d'accés a l'atenció primària
El conseller ha considerat que el sistema "és molt interactiu i molt ben desenvolupat", alhora que ha especificat que els 285 motius possibles de consulta que determina l'eina "han de permetre prioritzar-ne aquells que necessiten ser visitats en 24 hores, amb més celeritat (el cas d'algú que té febre), dels que poden esperar uns dies, 3-5 dies (el cas de qui té un mal d'esquena de fa uns mesos), i no passa res". Així, ha conclòs que amb aquest sistema s'està "garantint la longitudinalitat de l'atenció primària, és a dir, que el pacient sigui atès pel seu metge o metgessa habitual, que és essencial per al seguiment dels pacients".
D'altra banda, Balcells ha presentat aquest divendres les dades del pla de millora de l'accessibilitat de la ciutadania a l'atenció primària corresponents al tancament de l'any 2023 —un pla que es va posar en marxa fa un any—. "És un balanç globalment bo, l'accessibilitat ha millorat globalment tant en les visites de l'atenció primària, com sobretot en les intervencions quirúrgiques, com també en el conjunt d'aquest accés", ha dit. Pel que fa a l'accés a l'atenció primària i les llistes d'espera, ha indicat que "s'ha recuperat la situació d'abans de la pandèmia: avui estem millor en tots els aspectes que el 2019; hem superat, doncs, la pandèmia i la postpandèmia". Així, ha agraït "l'esforç que han fet els professionals de tot el sistema" i ha reconegut la importància de la inversió econòmica feta en el pla: 100 milions d'euros, que quedaran com a estructurals per consolidar les millores d'accessibilitat al sistema.
Millora de les intervencions quirúrgiques
Els resultats assenyalen que els percentatges de persones en llista d'espera per a una intervenció quirúrgica que s'han resolt dins del termini han millorat el 2023 respecte de l'any anterior: oncologia s'ha mantingut en el 99%, la cirurgia cardíaca ha passat del 99% al 100%, la cirurgia garantida des del 90% al 97% i, finalment, la resta de cirurgies del 92% al 97%. El temps de resolució per a una intervenció quirúrgica varien segons la tipologia: oncologia, entre 45 i 60 dies; cardíaca, 90 dies; les garantides (cataractes, pròtesis de maluc i pròtesis de genoll), 180 dies; i la resta, 365 dies. El 2023 es va tancar amb 39.000 intervencions més (un 11% més) respecte del 2022, les intervencions quirúrgiques fora de termini s'han reduït un 61%.
L'atenció primària i comunitària ha millorat en la resolució pel que fa a les proves diagnòstiques i en algunes intervencions com les ecografies i les infiltracions. El desembre del 2023 va arribar al pic superior a les 16.000 ecografies abdominals i a les 21.000 infiltracions realitzades. En l'apartat de visites a l'especialista, el termini per a la primera visita a consultes externes s'estableix en menys de 30 dies en el cas de les preferents i fins a 90 dies en les ordinàries. El 2023 es va tancar amb 164.000 visites més (un 9% més) respecte del 2022, les visites fora de termini es van reduir en un 12%. El temps de resolució per a la realització d'una prova diagnòstica és com a màxim de 90 dies. El 2023 es va tancar amb 165.000 proves més (un 21% més) respecte del 2022, les proves diagnòstiques fora de termini s'han reduït un 30%. Pel que fa a les visites als centres d'atenció primària, dos de cada tres persones han tingut una visita en 5 dies o menys amb el seu professional assignat des del dia que la demanen. Pel que fa a l'atenció telefònica, 7 persones de cada 10 han rebut resposta telefònica en el primer intent de la trucada (73%) i gairebé 9 de cada 10 en les 12 hores posteriors al primer intent.