El conseller d'Interior, Miquel Sàmper, ha alertat que el pròxim dilluns es revisaran les mesures restrictives per frenar la pandèmia de la Covid-19, just després de les festes de Nadal. En aquest sentit, ha alertat que si les dades empitjoren, es podrien endurir.
"No sé si es flexibilitzaran, es quedaran igual o s'enduriran", ha indicat Sàmper en una entrevista a RAC1. Ara bé, ha advertit que les dades no conviden a l'optimisme. "Catalunya està malament. No viu un moment dolç", ha remarcat el conseller.
Un Mosso d'Esquadra en un control al Ripollès, una comarca que roman perimetralment confinada des del passat dimarts / ACN
Por del Nadal
De fet, a les portes de les celebracions nadalenques, que comencen aquest vespre, el nombre de nous contagis frega els 3.000, segons les darreres dades facilitades aquest dilluns pel Departament de Salut.
Per això, el conseller ha manifestat que té "por" de com la gent pot actuar durant els dies d'aquestes festes. En aquest sentit, ha remarcat que des del Govern s'han implementat diverses mesures, però que si no se segueixen, es pot disparar la corba de contagis. "Als Estats Units el dia d'Acció de Gràcies, l'equivalent al nostre Nadal, la corba de nous contagis va pujar en vertical", ha assegurat Sàmper.
En el cas de Catalunya, es limiten les reunions dels dies de Nadal a deu persones i a només dos grups bombolla. A més, continua el toc de queda, que comença a les deu de la nit, però que en el cas de la Nit de Nadal i de Cap d'Any s'ampliarà fins a la una de la matinada. "Celebrem el Nadal amb la calor, d'aquí a tres o quatre mesos", ha assenyalat Sàmper.
Restauració
Sàmper ha explicat que en altres països com Alemanya, França o el Regne Unit s'han aplicat pràcticament confinaments totals, però que a Catalunya s'estan implementant mesures per conjugar la salut i la saturació del sistema sanitari amb l'economia i el desgast emocional de la població per molts mesos de pandèmia. Tot i això, ha matisat que hi ha sectors, com la restauració, que s'han vist greument perjudicats per la crisi econòmica que ha desfermat la pandèmia de la Covid.
De fet, ahir va haver-hi queixes del sector a la Cerdanya i el Ripollès, dues comarques que s'han confinat per l'increment de casos. A més, els restauradors de la resta de Catalunya també s'han queixat de les restriccions que se'ls ha imposat, ja que només se'ls permet obrir de 07.30 a 09.30 i de 13.30 a 15.30.
En aquest sentit, s'ha mostrat "empàtic" amb el sector, alhora que ha afirmat que no és "just" que paguin tots els impostos si només facturen el 30% o menys amb les noves limitacions. A més, ha recordat que, arran de la crisi econòmica, alguns ajuntaments han optat perquè no paguin els impostos municipals. En aquest sentit, ha considerat que des del Govern de la Generalitat s'hauria d'estudiar una reducció dels impostos a la restauració mentre duri la pandèmia.