El Sant Pau ha implantat el primer programa pilot de consulta no presencial del sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (SISCAT), segons informa el centre en un comunicat. Es tracta d'un nou sistema de comunicació, per videoconferència o consulta en línia, entre professionals i pacients a través de la plataforma La Meva Salut, a disposició dels proveïdors d'Atenció Especialitzada i Atenció Sociosanitària. La iniciativa, superada amb èxit en una primera fase al Sant Pau, està ara "preparada" per estendre's a resta d'hospitals i permetrà reiniciar visites que s'han hagut de desprogramar arran de la covid-19 evitant desplaçaments "innecessaris".
Segons recull el comunicat, el professional assistencial es posarà en contacte amb el pacient i li transmetrà la informació necessària i, alhora, el pacient podrà consultar amb el seu metge, com sempre, qualsevol dubte que tingui relacionat amb la seva salut o el seu tractament.
Funcionalment, la plataforma dona resposta a la comunicació per videoconferència o les consultes en línia, que resol, en una primera fase, els casos d'ús més simples i més endavant s'estendrà per tal de donar resposta a casos d'ús més complexes.
Represa de visites
La crisi sanitària actual provocada per la pandèmia del coronavirus ha fet que els centres hospitalaris i sociosanitaris del SISCAT hagin hagut de desprogramar la seva activitat ambulatòria no urgent, "davant la necessitat d'implantar mesures per tal de protegir la salut dels pacients i dels professionals".
Així, la idea és que amb el nou programa de teleassistència es reprendran visites alhora que es descongestionaran els centres i s’evitarà la concentració de persones en els espais de consulta.
"Satisfactori" i "de fàcil maneig"
El Dr. Robert Belvis, de la Unitat de Cefalees del Servei de Neurologia de Sant Pau, assenyala que la pandèmia de la covid-19 ha accelerat la teleassistència, i mirant la vessant més positiva, afirma, els pacients veuen com un "avantatge" que el seu metge els atengui com sempre sense la necessitat de desplaçar-se.
Belvis assegura que pel professional és també un avantatge poder realitzar la visita a través de la nova plataforma des de qualsevol lloc de l'hospital sense la necessitat d'ocupar un despatx determinat.
Víctor Robert, sotsdirector d'Informàtica de l’Hospital de Sant Pau i responsable tècnic de la implantació del programa pilot al centre, afirma que el projecte ha superat les dificultats tècniques "amb èxit" i en aquesta nova fase ja està preparat per implantar-se de forma definitiva a la resta d'hospitals de Catalunya.
També afegeix que tant els professionals assistencials com els pacients de Sant Pau consideren que el sistema és "satisfactori" i de "fàcil maneig".