Són moltes les persones que davant un repte físic, professional o acadèmic ingereixen aliments amb un alt percentatge de greixos o sucre refinat creient que potenciaran la seva energia i tindran un millor rendiment en allò que hagin de realitzar.
Aquest és el cas de molts tipus de barretes i altres productes que es presenten amb un alt contingut de nutrients. Així ho demostra un nou estudi de l'UBC Sauder School of Business, que conclou que les persones que tenen per davant una activitat exigent escullen menjar aliments rics en calories, fins i tot aquells que són de baix valor nutricional.
L'estudi
La investigació porta per títol "Aliments com a combustible: els objectius de rendiment augmenten el consum d'aliments rics en calories a compte d'una bona nutrició". Els experts que hi han participat van realitzar una sèrie d'experiments analitzant l'impacte dels objectius de rendiment en la ingesta d'aliments.
En total es va reclutar 205 estudiants del Canadà i França, que van haver de realitzar una sèrie d'activitats d'esforç físic. Se'ls va disposar una sèrie d'aliments perquè tots ells elegissin els que pensaven que podrien ajudar-los a tenir un rendiment més elevat. Alguns dels aliments escollits no tenien cap benefici nutricional, com per exemple les patates fregides, però els estudiants el van associar com un tipus de producte que els podria ajudar davant l'exercici.
En un experiment similar amb 146 estudiants, els investigadors van demanar als participants que realitzessin un exercici cognitiu que consistia a fer trencaclosques. Es van dividir en dos grups, als primers se'ls va dir que era una prova i als segons una activitat de lleure. I a ambdós se'ls van proporcionar M&M's, uns caramels amb xocolata. Doncs bé, el primer grup va menjar un percentatge major dels caramels perquè pensaven que el sucre els proporcionaria més energia a l'hora de fer la prova.
Els experts que han participat en l'estudi afirmen que el màrqueting que s'ha realitzat en aquests últims anys amb els productes rics en greix i sucres refinats va encaminat a fer creure la població que els proporciona energia per realitzar activitats físiques i cognitives. De fet, les campanyes publicitàries els posiciona com a productes que els ajuda en aquest sentit: és el cas dels cereals ensucrats per als nens, que es venen en moltes ocasions com|com a productes que els pot donar energia per anar l'escola, la qual cosa pot resultar enganyós.