La indústria del wellness o benestar és un dels motors de l'economia mundial. Mou al voltant de 3,5 bilions d'euros a l'any, amb un creixement sostingut i imparable. Comprèn sectors com el de la bellesa i antiaging, la nutrició, alimentació saludable i pèrdua de pes, el turisme de salut, el fitnes, la medicina preventiva, la medicina alternativa, els spas, balnearis, benestar immobiliari, en la moda i en la feina... Les empreses que es dediquen a aquesta indústria el mateix fabriquen roba intel·ligent, com robots que milloren el son, assistents personals de nutrició i fitnes... En definitiva, un sector global destinat a millorar la qualitat de la vida de les persones a tot el món.
Un dels esdeveniments més importants a nivell internacional relacionats amb la indústria és la Global Wellness Summit o Cimera Mundial del Benestar. Cada any, aquesta organització internacional reuneix els principals líders del wellness mundial per debatre sobre el present i el futur del sector. Aquest any tindrà lloc a Hong Kong, concretament del 15 al 17 d'octubre de 2019.
Però abans que aquesta se celebri, la institució ha definit quines són les vuit tendències més importants de la indústria del wellness per a aquest 2019 que engloben diferents aspectes de la vida de les persones.
1. Una nova moda més sostenible
Allò de comprar per comprar perquè és barat ja no és sostenible. Aquest tipus de moda ràpida que ha afavorit la globalització, amb mà d'obra barata i una xarxa logística que permet que la roba es dissenyi en un país, es fabriqui en un altre i es vengui en un altre ha duplicat la producció en els últims 15 anys.
La nova tendència és una moda sostenible, ètica, intel·ligent, inclusiva i, sens dubte, menys consumista
Cada any es produeixen vuitanta mil milions de peces, una xifra que està causant un greu impacte tant humà (per les condicions de molts treballadors) com mediambiental. Per això, la nova tendència és una moda sostenible, ètica, intel·ligent, inclusiva i, sens dubte, menys consumista.
2. Un turisme respectuós
Actualment viatgen més de 1.300 milions de persones per tot el món, i la xifra augmenta cada any. Encara que això té els seus beneficis, ja que genera més riquesa als llocs de destí, el problema sorgeixen quan s'analitzen les xifres i es comprova que l'expansió del turisme està altament concentrada. Segons Euromonitor International, el 46 per cent de tots els viatgers van a només 100 destins. Això provoca canvis dràstics en la vida i el benestar dels habitants d'aquestes ciutats. Els experts apunten que la solució passa per promoure un ecoturisme més sostenible, desestacionalitzar els destins, promoure un turisme intel·ligent, i responsable i diversificar el producte turístic. En aquest sentit, el wellness suposa una via cap a la diversificació ja que els viatges de benestar poden atreure visitants a les regions menys visitades.
3. La meditació es fa global
La ciència ha recolzat els beneficis de la meditació per al benestar de les persones. Juntament amb la dieta i l'exercici, és un dels tres pilars de la salut. Per posar un exemple, la meditació és ara la tendència de salut de més ràpid creixement als Estats Units. Tanmateix, existeix molta confusió respecte a aquest concepte, que de vegades es confon amb altres com el mindfulness o atenció plena. Per això, una altra tendència per a 2019 és la de la clarificació dels conceptes i l'abandonament de les males pràctiques.
4. La naturalesa com a medicina
En el dia d'avui, existeixen prou evidències científiques sobre els efectes que provoca per a la salut de les persones el contacte amb la Naturalesa. "Menys Prozac i més passejos" sembla ser la nova màxima que poc a poc es va estenent entre bona part de la comunitat mèdica.
5. El renaixement de l'olfacte
Sí, aquest sentit a què menys se l'ha tingut en compte en els últims anys i que, segons les enquestes, és el menys important per a bona part de la població, està adquirint una gran rellevància per al sector del wellness. Els estudis estan demostrant que les aromes tenen una influència molt important en el nostre cervell a l'hora de generar benestar.
Els estudis estan demostrant que les aromes tenen una influència molt important en el nostre cervell a l'hora de generar benestar
Per això la indústria està descobrint noves aromes i desenvolupant noves aplicacions per potenciar el nostre olfacte. Des d'espelmes i olis que evoquen un lloc en particular perquè desencadeni records específics fins a perfums psicoactius dissenyats per evocar noves emocions... la innovació no cessa.
6. L'univers xinès arriba a la indústria del benestar
La Xina està creixent a passos gegantescos i la seva influència política i els avenços tecnològics han transformat el país en una potència mundial. Ben aviat, els seus consumidors lideraran el consum de productes wellness, desenvoluparan una indústria que competirà amb les més potents del món i es convertiran en un destí turístic del benestar de primer ordre.
7. L'era de la nutrició personalitzada
Una dieta per a cada persona. La innovació científica permetrà oferir plans nutricionals personalitzats en funció del nostre ADN, els biomarcadors de sang i els genotips. Es van acabar les dietes miracles i un altre tipus de productes que no contribueixen a millorar la nostra salut. Sabrem quins són els aliments que millor i pitjor se'ns posen, si tenim algun tipus d'intolerància i quina és la millor manera de mantenir el nostre pes ideal.
8. Una mort positiva
Està gestant-se un nou moviment que es denomina "mort positiva", que consisteix a convertir aquell moment de la nostra vida en alguna cosa més humà: la capacitat de decisió, la idea de redefinir el dol i els funerals, i l'acompanyament a aquestes persones. Aquesta qüestió té importància, sobretot quan s'està estenent la idea que la indústria biotecnològica estendrà radicalment la vida i l'obsessió per mantenir-se jove.