Una de cada dues organitzacions del sector sanitari considera que el primer motiu per començar a utilitzar intel·ligència artificial o fer-ho de forma intensiva és la seva eficiència i optimització dels processos interns.
Aquesta és una de les principals conclusions de l'anàlisi sectorial dedicada a aquest àmbit a l'informe 'Ascendant' de Minsait (Indra) que, sota el títol 'IA: radiografia d'una revolució en marxa', analitza el seu grau d'adopció en companyies privades i institucions públiques. Seguidament, el 41% de les companyies entrevistades ha esmentat la millora del coneixement i relació amb el pacient entre les principals motivacions per a l'adopció de la Intel·ligència Artificial.
L'estudi també avalua els casos d'ús específics d'IA de cada sector, identificant aquells que estan aplicant les organitzacions. En l'àmbit sanitari i gràcies a ella, el 76% de les organitzacions ha potenciat l'atenció mèdica i diagnòstic, per exemple, per a la detecció automatitzada de pneumotòrax i vessaments pleurals, identificació per imatges en reumatologia per a detecció precoç d'artritis i predicció de tumors a través d'imatge, entre d'altres. Amb un 58%, el segueix la gestió de recursos i operacions hospitalàries, com la predicció de ruptura d'estocs de medicaments, l'elaboració de torns horaris del personal o la gestió de llits hospitalaris.
També destaca l'ús de la Intel·ligència Artificial per a la gestió i anàlisi de dades de pacients (58%), per al coneixement del client (40%) i per a la ciberseguretat a través d'eines palanquejades en proveïdors (33%). Es pot afegir que, en la majoria dels casos d'ús existents al sector, l'IA és capaç d'analitzar, extreure conclusions i identificar patrons. A més, un 40% de les organitzacions que ha participat en l'informe disposa de solucions de tercers que permeten crear contingut a través de la intel·ligència artificial generativa.
L'Informe també apunta que un 60% de les organitzacions revela que l'alta direcció aposta de manera clara i ferma per l'ús de l'IA degut els avantatges que pot aportar al negoci i a l'experiència del pacient.
Antonio Martos, director global de Sanitat de Minsait, explica que "en l'actualitat, les organitzacions del sector estan centrades en l'ús de l'IA per millorar la seva operativa de negoci, com per exemple amb la millora del diagnòstic i la prevenció de malalties, així com també en la millora de l'experiència pacient i en una atenció personalitzada."
En aquesta línia, un 40% de les empreses entrevistades ja ha creat grups de treball mèdic per explorar les possibilitats que ofereix l'IA al sector salut. A més, l'IA és una prioritat també a nivell pressupostari: el 60% de les empreses que participen en l'informe afirmen que les seves organitzacions dediquen els recursos necessaris per al seu desenvolupament i el 70% estima que en un termini de dos anys augmentarà considerablement.
L'Informe Ascendant Madurez Digital 2024 de Minsait aborda, en la seva cinquena edició, el context i grau d'adopció de l'IA per part de les empreses i les Administracions públiques. Per a això, s'ha analitzat la informació aportada per més de 900 organitzacions d'Espanya i altres països procedents de 15 sectors diferents d'activitat.