El Consell Interuniversitari de Catalunya, el Govern i les 12 universitats catalanes han acordat aquest dilluns reduir l'activitat presencial a les aules arran de l'increment de casos de la Covid-19 a Catalunya. Aquest arriba després que el secretari de Salut Pública, Josep Maria Argimon, va anunciar ahir en una entrevista radiofònica que sol·licitaria que s'incrementessin les classes virtuals a les universitats alhora que aconsellava a les empreses que apostessin pel teletreball.

En concret, es reduirà l’activitat docent presencial durant un període de quinze dies a les universitats, especialment, en les classes teòriques. Així doncs, això no afectarà ni a les pràctiques ni a l’activitat de recerca.

L'entrada de la Universitat de Cervera / ACN

Demà es manté l'activitat

De moment, però es desconeix quan serà efectiva la mesura. Des del Consell Interuniversitari han explicat que s'implementarà “en els pròxims dies”, però no han detallat la data. Per tant, “demà es manté l’activitat universitària tal com estava prevista”.

En un altre context, els màxims responsables de les universitats catalanes s’han posat a disposició de les autoritats sanitàries per a l’adopció, “si s’escau en el futur”, de noves mesures de contenció de la pandèmia.

Els estudiants prefereixen les classes presencials

Ara bé, aquest acord contrasta amb la voluntat dels estudiants, que prefereixen realitzar la formació presencial i rebutgen la universitat a distància. En aquest sentit, el Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC) ha lamentat que el Govern hagi formulat la petició “de manera unilateral”, sense tenir en compte ni l'opinió dels rectors ni la dels alumnes.

També ha posat l'accent en què no existeixen “evidències empíriques” que el focus de contagi es produeixi a les aules i, ben al contrari, les considera “espai segur” pel fet que alumnes i professors porten mascareta i “respecten” les distàncies i normes de seguretat. 

Des del punt de vista de SEPC, els contagis es produeixen al transport públic, per la qual cosa demanen que es reforci la infraestructura; així com les “feines precàries a les quals està abocat l'estudiant”. Per tot això, considera que el problema no és en la presencialitat de les classes, sinó que manquen "recursos estructurals” per gestionar la pandèmia.

En un altre context, els estudiants també posen de manifest que ja han realitzat les despeses en targetes de transport o en residències o pisos per assistir a les classes presencials.