L'Audiència de Barcelona investiga l'Hospital de la Vall d'Hebron per si la manipulació de les llistes d'espera dels pacients i les retallades de pressupost haurien estat la causa directa de la mort de diversos pacients amb problemes greus de cor. El cas es va arxivar. Ni tan sols la Fiscalia hi va veure responsabilitat ni delicte, però ara l'Audiència de Barcelona ha ordenat que es reobri i s'investigui.
Judicialment hi ha sobre la taula els delictes de prevaricació, homicidi per imprudència i malversació de fons públics; una investigació en marxa i la denúncia d'un dels treballadors de l'hospital que detalla que el gerent de la Vall d'Hebron "coneixent l'existència de pacients amb malalties greus que requerien la urgent intervenció quirúrgica per salvar la seva vida, encara coneixent la possibilitat que poguessin morir, no van destinar els mitjans materials, tot i que es disposava d'ells, i necessàries per evitar la seva mort".
Al darrere la investigació judicial hi ha vuit casos documentats de morts l'estiu del 2015 que podrien ser causa directa de les retallades en el servei de cirurgia cardíaca que va passar de 15 operacions cada dia, de 2 a 3 a la setmana. La gerència de l'hospital va disminuir tant els mitjans materials com personals.
Pacient 1
El 30 de juliol del 2015 hi havia una operació programada per una cardiopatia isquèmica severa. Però es va posposar perquè aquell dia només estava programada una operació d'un altre pacient urgent i l'endemà, a causa de les retallades, no hi havia cap sessió quirúrgica. Finalment es va programar pel 4 d'agost. El pacient mor l'1 d'agost, 3 dies abans de l'operació, a causa d'una parada cardiorespiratòria.
Pacient 2
L'operació estava programada pel 13 de maig del 2015. El diagnòstic: malaltia coronaria. Però es cancel·la i es programa pel 8 de juliol. Es torna a anul·lar sense data. El pacient mor el 23 d'agost.
Pacient 3
El 19 d'agost entra a urgències un pacient i s'accepta per a la cirurgia, cosa que vol dir que se l'havia d'operar de manera preferent en 14 dies com a màxim. Però el donen d'alta i mor després d'haver entrat novament a la llista d'espera.
Pacient 4
El pacient entra a la llista d'espera el 22 de juliol i mor el mes de novembre, 123 dies després d'haver entrat a la llista.
Pacient 5
S'accepta un pacient per a operació el 19 de gener del 2016. L'avisen per a l'operació el 14 d'abril. El pacient havia mort 24 dies després d'haver entrat a la llista d'espera.
Pacient 6
El pacient ingressa per un infart agut de miocardi el 5 de març del 2016. L'operació s'havia de fer dins les 72 hores posteriors a l'ingrés però li van programar l'operació per l'11 de març. Dos dies abans, el 9 de març, moria.
Pacient 7
El pacient entra en llista d'espera acceptat per operar-lo el 19 de gener del 2016. L'operació s'ha de fer dins les sis setmanes següents. Però es programa l'operació pel 20 d'abril, 3 mesos més tard. Quan arriba el dia de l'operació ja és mort.
Pacient 8
El pacient té programada l'operació pel 22 de desembre del 2015 de forma preferent. El truquen per operar-lo el 23 de febrer. Però ja ha mort.
90 dies d'espera
El temps màxim per estar en una llista d'esperar per un malalt de cor són 90 dies. Així ho diu la Societat Espanyola de Cardiologia i la Societat Espanyola de Cirurgia Cardiovascular.
En la majoria dels casos descrits es comença de zero com si el pacient tingués una nova malaltia, "en realitat inexistent", diu la interlocutòria judicial. Això fa que no es respecti el temps de llista d'espera per cada una de les operacions, i moltes d'elles es fan passats els 90 dies amb la conseqüència que, en alguns casos, ja és massa tard pel pacient que ha mort perquè no se l'ha operat dins els tres mesos previstos com a termini màxim.
En la denúncia consten diversos correus electrònics on qui fa la denúncia alerta repetides vegades el gerent de l'hospital que les retallades en la unitat cardíaca "redueixen d'una manera important l'activitat del servei amb reducció de quiròfans i llits" i que aquesta reducció "no permetrà assegurar l'atenció adequada als pacients i tindrà un impacte negatiu a nivell assistencial". Entre el llistat de correus n'hi ha un que demana reconsiderar la situació i fer un nou pla per poder operar els pacients urgents. I entre aquests pacients es cita el pacient 2, que va morir després d'estar en espera i sense data per a l'operació.
El denunciant diu que almenys 10 pacients que van morir, ho haurien fet pel retard en la seva operació a causa de les retallades.