Un total de 1.806 persones van morir a les carreteres espanyoles durant els 12 mesos de 2018, segons les dades que ha presentat, aquest dilluns 15 de juliol, la Direcció General de Trànsit (DGT). El seu responsable, Pere Navarro, ha destacat que són 24 menys que el 2017.
"És una petita reducció", ha reconegut Navarro, que tanmateix ha destacat que es tracta d'"un petit pas cap a la millora" després de diversos anys en què no es registrava un descens.
Es tracta de les dades definitives, a 30 dies, de 2018, que es recopilen després de fer seguiment als ferits greus que es registren i que no entren en les estadístiques, a 24 hores, que la DGT fa públiques al gener.
A més dels morts, s'han comptabilitzat 138.609 persones que van resultar ferides en els 102.299 accidents registrats l'any passat.
Entre les dades que destaca la DGT hi ha l'augment (en un 2%) del número de morts entre els usuaris vulnerables, és a dir, vianants, ciclistes i motoristes, "que ja són el 48%" del total de morts a la carretera, i l'increment en un 45% dels atropellaments, passant de 103 a 149 els vianants morts el 2018, en relació amb les xifres de l'any anterior.
Es redueixen les morts en carreteres secundàries
A més dels morts, s'han comptabilitzat 138.609 persones que van resultar ferides en un total de 102.299 accidents registrats l'any passat, tant en vies urbanes, com a interurbanes.
En aquestes últimes, i, en concret, en autopistes i autovies, la sinistralitat ha augmentat un 5%, amb un total de 323 morts en 2018, 15 més que en 2017. Per contra, les vies secundàries, han reduït el nombre de víctimes en un 2%, encara que continuen sent les que registren més sinistres, amb 994 morts l'any passat.
En la seva majoria (38%), són accidents mortals per sortida de via, seguida de xoc frontal (27%) i fronto-lateral (16%).
D'altra banda, la DGT destaca que el 63% dels accidents amb víctimes s'han registrat en ciutat. Això suposa que 489 víctimes van morir en vies urbanes. Encara que aquesta xifra suposa 20 morts menys que un any abans, Navarro destaca que la sinistralitat ha pujat en ciutats com Madrid i Barcelona.
La distracció, la principal causa
Tot i això, la principal causa de mort a les carreteres és la distracció. Ho és, explica la DGT, des de 2016, i l'any passat va suposar el 32% de les defuncions. La velocitat, amb un 22%, és la segona causa i l'alcohol i les drogues la tercera (21%). No obstant això, Navarro ha destacat que en els tres casos s'ha reduït el percentatge.
Finalment, per comunitats, Andalusia, Balears, Castella-la Manxa, Extremadura, Comunitat de Madrid, Murcia, La Rioja i País Basc, són les que més han reduït la seva sinistralitat. Per contra, a la resta de llocs ha augmentat.