Un total de 188 persones han perdut la vida en accidents de trànsit a Catalunya l'any 2021, un 22,3% menys que el 2019. D'aquestes, 135 van morir en zona interurbana en 127 accidents i 53 en zona urbana en 52 sinistres. Així ho recull el balanç de sinistralitat del Servei Català de Trànsit (SCT), que compara les xifres amb l'any previ a l'esclat de la pandèmia. Destaca del balanç que gairebé el 75% de les víctimes mortals són homes (140) en enfront del 25% que són dones (48). Al llarg del 2021 es van registrar 1.450 ferits greus, 589 en carretera i 861 en zona urbana. Tot i la xifra elevada, respecte al 2019 s’ha registrat un descens del 14,1%. Durant el mateix període del 2019 van perdre la vida 175 persones en 161 sinistres mortals en zona interurbana. 

Franja d'edat

Per franges d'edat, destaca que la franja que registra el nombre més elevat de persones mortes a causa d’accidents és la de 35 a 44 anys, en concret amb 32, i també registra un increment en comparació amb el 2019, ja que hi va haver 23 víctimes mortals d’aquesta franja (+39%). Per contra, es redueixen els morts entre 25 i 34 anys (-40%), els de 45 a 54 anys (-39%) i els de més de 65 anys (17 morts el 2021 mentre el 2019 van ser 43). Quasi la meitat de les víctimes mortals pertanyen a col·lectius vulnerables, concretament: 46 motoristes, 14 vianants i 4 ciclistes. L'any 2019 havien mort 49 motoristes, 12 vianants i 9 ciclistes.

Per tant, el 34% de les víctimes mortals del 2021 han estat motoristes i 1 de cada 10 persones que han perdut la vida a la carretera és vianant. De la radiografia de la sinistralitat mortal d’aquest col·lectiu, cal subratllar que en 2 de cada 3 accidents s’hi va veure implicat un altre vehicle. Per tipus de dia de la setmana, observem que 29 dels 46 motoristes han perdut la vida en caps de setmana o festiu, el 63% del total. Si analitzem la sinistralitat per dia de la setmana, s’observa que la meitat de les víctimes mortals registrades l’any passat (el 50%), han perdut la vida en cap de setmana o festiu. 

 

Distracció

La distracció continua sent el principal factor, seguit de les infraccions. En una roda de premsa aquest dijous dels Mossos d'Esquadra, juntament amb el conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, han detallat que "per combatre les distraccions tenim en marxa un projecte per detectar l’ús del mòbil al vehicle amb intel·ligència artificial amb càmeres." "Hi ha una prova pilot en marxa amb aquest equipament a la B-23 i C-58. Cal connectar-ho amb el sistema sancionador", han afegit.

Per demarcacions, Girona ha registrat aquest 2021 un increment de víctimes mortals respecte al 2019, concretament un 26% més (34 persones mortes l’any passat i 27, el 2019). A la demarcació gironina, els mesos de juny, juliol i agost van sumar el 40% del total de morts del 2021. A les carreteres de Lleida hi ha hagut una víctima més que el 2019, en concret (29 víctimes mortals el 2021 i 28, el 2019). A la demarcació lleidatana, la proporció de vulnerables és menor (un 24% del total de morts), però sí que cal subratllar que el 34% de les víctimes mortals es concentra a la comarca del Segrià. D’altra banda, les demarcacions de Tarragona i Barcelona han registrat una clara reducció de víctimes mortals respecte al 2019. En el cas de Tarragona, la davallada és del 50% i a Barcelona, el 35%. No obstant això, tot i la disminució en el nombre de morts en aquestes dues demarcacions, convé ressaltar que el col·lectiu de vulnerables representen més de la meitat de les víctimes (el 55% a Tarragona i el 53% a Barcelona).