Les xifres de pobresa a Catalunya són alarmants, segons l'últim informe de la Fundació FOESSA, impulsada per Càritas, un 3,5% de la població catalana ha passat gana en els darrers deu anys. L'informe de la Fundació FOESSA també constata que viure en una situació d'exclusió social multiplica per quatre les possibilitats de passar gana, concretament la xifra passa del 3 a l'11,7%. Aquestes dades resulten encara més preocupants tenint en compte el context d'inflació que vivim actualment, amb un augment considerable dels preus setmana rere setmana que poden generar una situació encara més complicada per a moltes famílies. Concretament, a Catalunya és on resulta més car de tot l'estat espanyol omplir la cistella de la compra, segons un informe recent de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), un fet que suposa que anar al supermercat es converteixi en un maldecap per a moltes famílies.
"En aquest context d'inflació desbocada, les famílies cada vegada tenen més dificultats per arribar a final de mes i moltes han d'escollir entre pagar l'habitatge o l'alimentació", ha afirmat Mercè Darnell, membre del comitè d'acollida de Càritas. L'increment de la cistella de la compra "suposa un problema per a milers de persones que, amb economies precaritzades, no poden portar una alimentació adequada", ha considerat. Segons el parer de Darnell, "això ens mostra una altra cara de la pobresa, que sotmet les persones a unes condicions de vida personals i socials que deterioren no només la salut física, sinó també la psicoemocional".
Les previsions econòmiques a curt termini no són massa positives pel que fa a la inflació, fet que suposa que les llars catalanes veuran com els preus segueixen pujant. Una situació que s'agreuja amb el pas de les setmanes i que pot provocar que cada cop més famílies es trobin amb complicacions greus per poder omplir el cistell de la compra amb productes saludables i variats.
Càritas ha impulsat la campanya "Jo com tu"
Càritas Catalunya ha pres mesures per tractar de pal·liar la greu situació que viuen una gran part de les llars catalanes i ha posat en marxa aquest octubre la campanya "Jo com tu", que pretén ajudar a sensibilitzar a la ciutadania sobre la situació que viuen les famílies que es troben en una situació més precària a l'hora d'escollir allò que volen menjar, accedir a una dieta variada o comprar als comerços habituals. Més enllà de les campanyes de sensibilització, Càritas Catalunya compta amb la iniciativa de la "Targeta Moneder", que atorga a 5.000 llars catalanes un import mensual per gastar en productes d'alimentació. En aquest sentit, Darnell ha argumentat que "si no apostem per aquest model, difícilment podrem fomentar una societat que garanteixi la igualtat d'oportunitats. Escollir com ens alimentem és un dret, no un privilegi". Segons dades de Càritas, el programa de cobertura de les necessitats bàsiques d'aquesta entitat va atendre 86.443 persones a Catalunya l'any passat, superant els 12,2 milions d'euros.