La meitat de les persones del col·lectiu LGTBI no es visibilitzen totalment com tal a la feina, davant el 72% que sí que ho fa en la seva vida privada, i el 26% segueixen dins de l'armari per al seu entorn laboral, segons un nou estudi de BBVA i REDI, que analitza l'experiència de les companyies espanyoles en la gestió de la diversitat. "Les dades ens confirmen que les persones LGTBI no se senten segures per visibilitzar-se en el seu lloc de treball per por de repercussions en la seva carrera laboral o en la relació amb els seus companys. I això passa fins i tot en aquelles empreses més avançades en la gestió de la diversitat. Aquesta 'discreció preventiva' perjudica la seva progressió professional i a la igualtat d'oportunitats i crea l'anomenat 'sostre arc de Sant Martí', ha valorat el codirector de REDI, Óscar Muñoz.
Així, l'estudi assenyala que, encara que al llarg dels últims anys ha avançat en la normalització, "només el 50% s'atreveix a visibilitzar-se amb naturalitat a la feina", si bé s'hi afegeix un altre 24% que ha sortit de l'armari davant de la majoria dels seus companys. "Això significa que un 26% de les persones LGTBI torna a l'armari cada dia en anar a treballar", ha valorat Muñoz.
Entre les raons més assenyalades a l'enquesta per no visibilitzar-se destaquen l'impacte negatiu que pugui tenir en el desenvolupament professional o la falta de llibertat per expressar-se en reunions per por de significar-se. Segons ha explicat el responsable de REDI, "ocultar-se és un mecanisme per evitar ser discriminades i sortir de l'armari implica valorar el nivell de respecte que es trobaran i el potencial risc per a la seva carrera o relacions laborals".
D'altra banda, un 81% de la plantilla considera que el clima laboral és de gran o bastant naturalitat i obertura per a la diversitat LGTBI. Si bé, tant treballadors LGTBI com aliats reconeixen que continuen existint circumstàncies com l'ocultació percebuda —el 66% ha viscut o coneix l'experiència d'una altra persona d'ocultar-se com a persona LGTBI davant els seus responsables o companys—, l'ús del llenguatge poc inclusiu —un 46% de les persones LGTBI els ha escoltat molt o bastant sovint—, rumors sobre l'orientació, identitat o expressió de gènere d'un company —un 37% els ha escoltat amb freqüència— o acudits i comentaris desagradables —un 35% els ha percebut.
Entre les accions corporatives que més valoren les persones del col·lectiu es troben comptar amb un compromís explícit amb la discriminació i tenir referents visibles —el 88% ho considera ambdues molt important—, evitar els biaixos en els processos de selecció i promoció —el 87%— o el suport específic a les persones trans —83%—.