El 30% de l'alumnat socialment i econòmicament vulnerable no accedeix a l'educació postobligatòria després de 4t d'ESO. Així ho recull l'informe L'abandonament a 4t d'ESO: les desigualtats en la transició a l'educació postobligatòria de la Fundació Bofill, que assenyala que l'elevat abandonament escolar prematur —joves entre 18 i 24 anys que no han assolit l'educació postobligatòria i que no es troben estudiant— es deu "en bona part" al gran nombre d'alumnes que tot just acabar l'ESO no continuen estudiant. A l'altra cara de la moneda, el percentatge d'abandonament en l'alumnat que no es considera vulnerable és del 10%.
L'abandonament escolar s'accentua encara més en els Centres de Màxima Complexitat (CMC) on de mitjana, gairebé un de cada quatre alumnes abandona tot just acabar l'ESO. De fet, segons l'informe de la Fundació que s'ha presentat aquest dijous, només un 25% dels centres acumula el 50% de l'alumnat que no transita cap a l'educació postobligatòria. Durant el curs 2019-2020, dels 1.052 centres educatius de Catalunya, 300 van registrar taxes d'abandonament per sobre d'un 15%. "No són centres que ho facin millor o pitjor, simplement són centres amb més estrangers, més repetidors i més alumant NESE (Necessitats Especifiques de Suport Educatiu)", subratlla un dels autors de l'informe, Adrià Zancajo. Segons l'estudi, el 71% dels CMC tenen nivells alts o molt alts d'abandonament després de 4t d'ESO, molt per sobre de la resta de centres en què aquesta taxa se situa entorn del 19%. En aquest sentit, des de la fundació insisteixen en la necessitat d'atendre "les necessitats específiques" de l'alumnat dels CMC i fer "polítiques concretes" per aquests. Segons Zancajo, en aquests centres "falten referents de transició".
El 86,3% dels joves estan escolaritzats amb 17 anys
L'any 2020, el 61% de l'alumnat de 19 anys de Catalunya que havia deixat els estudis ho havia fet principalment en acabar el quart curs d'ESO. En el curs 2019-2020, prop de 5.500 alumnes catalans que havien acabat l'educació obligatòria no van iniciar cap estudi postobligatori. De fet, l'informe indica que a Catalunya només el 86,3% dels joves estan escolaritzats amb 17 anys, gairebé quatre punts per sota de la mitjana estatal, que se situa en el 90%. La Fundació Bofill assenyala que l'abandonament escolar a 4t d'ESO a Catalunya "és crític". Segons les dades, les comunitats autònomes i països amb millors taxes d'escolarització amb 17 anys tenen menys abandonament escolar just en acabar 4t d'ESO. A Catalunya, el percentatge d'escolaritzats a 17 anys és un 86,3%, només per darrere de les Illes Balears (83,3%). Al capdavant de la llista se situen Navarra (100%), el País Basc (97,5%) i Castella i Lleó (95,3%).
Davant aquestes xifres, l'entitat alerta dels perills que genera deixar d'estudiar a 4t d'ESO. Un fet que, segons defensen, genera un procés de desvinculació escolar que dificulta que aquests joves es reenganxin posteriorment al sistema educatiu i redueix les seves possibilitats d'assolir estudis postobligatoris. El director de la fundació, Ismael Palacín, ha alertat que "no és un tema qualsevol, sabem que els joves que deixen d'estudiar a 4t d'ESO difícilment tornaran a fer-ho al llarg de la vida". Mentre la taxa d'abandonament escolar prematur (AEP) a Catalunya se situa entorn del 17%, a gran part de països europeus està per sota del 10%. "La gran majoria deixen d'estudiar perquè els suports no hi són", afirma Palacín.
Pla de xoc als centres amb alumnat més vulnerable
Davant la situació en la qual es troba Catalunya, la Fundació Bofill demana al Departament d'Educació "que no defugi les responsabilitats" i que el pla de xoc anunciat contra l'abandonament escolar prematur contempli una política de prevenció focalitzada en aquest 25% de centres que concentren el 50% de l'abandonament. "Permetria abordar pràcticament la meitat de l'abandonament a 4t d'ESO", defensen. Per tal de reduir el nombre de joves que no fan el pas cap als estudis postobligatoris, els especialistes consideren "imprescindible" crear plans individualitzats d'orientació educativa i acompanyament a la transició educativa a tots els centres de secundària des del primer cicle de secundària obligatòria fins al segon curs de la postobligatòria.
"L'orientació ha d'anar més enllà de donar informació igual a tothom sobre les sortides després de l'ESO: cal veure les preocupacions, experiències i acompanyar des de l'inici de l'educació", ha defensat Zancajo. Una altra de les propostes consisteix a millorar l'educació inclusiva a les etapes posteriors a l'ESO per donar resposta a les necessitats formatives de l'alumnat amb necessitats educatives especials. Reduir els nivells de segregació i concentració d'alumnat que abandona a 4t d'ESO a determinats centres és un altre dels objectius que s'haurien d'assolir, apunten els autors de l'informe.