El 64,7% d'alumnat que no va aconseguir plaça per cursar un grau mitjà aquest curs no han continuat els estudis al sistema reglat, ja que no apareixen al Registre d'alumnes de Catalunya (RALC) que identifica tots els estudiants. En concret, són 4.373 estudiants dels 6.757 que no van obtenir assignació. N'hi ha 2.384 que, tot i no tenir assignació, sí que estan matriculats a algun ensenyament, que representen un 35,3%. A més, uns 3.921 estudiants, que representen un 46,3% dels que s'havien matriculat a un grau mitjà, però que no complien amb els requisits que tampoc apareixen al sistema. Dels estudiants que no compleixen els requisits, 8.476 són de grau mitjà i 6.408 de grau superior. Així ho ha detallat aquest dilluns la consellera d'Educació, Esther Niubó, que ha presentat l'informe, on ha apuntat que de les 108.289 sol·licituds, 14.884 no complien els requisits —no tenien l'ESO o no havien superat el procés d'accés—, i que 17.871 no es matriculen malgrat tenir assignació. Niubó ha afirmat que la Conselleria ha posat "especial atenció" en els alumnes del grau mitjà per a donar-los resposta. 

En relación amb els 8.476 alumnes de grau mitjà, Niubó ha assegurat que 4.555 "ja estan actualment matriculats en alguna mena d'ensenyament" i que, d'ells, 1.735 repeteixen 4t d'ESO, és a dir el 20,5%. D'altra banda, hi ha encara 3.921 alumnes (el 46,3%) de grau medio que no complien els requisits del procés i que no consten com matriculats en cap ensenyament.

Modificació del calendari d'inscripcions d'FP

La consellera Niubó ha reconegut que és necessari millorar l'orientació. A més, la consellera ha anunciat que el Departament d'Educació modificarà el procés i el calendari de Formació Professional (FP) el curs 2025/26 per "minimitzar errors" de planificació de places que deixin alumnes sense inscripció o fins i tot fora del sistema. La titular d'Educació, ha explicat les mesures, indicadors i propostes de millora en la Formació Professional per al curs vinent després de la manca de places en l'últim procés d'inscripció. "Ha resultat evident que cal fer una intervenció per millorar el sistema públic d'FP", ha afirmat. El nou calendari aproximat amb què ja treballa Educació implica publicar l'oferta de places el 23 de maig i tancar l'última tanda d'assignacions "a finals de juliol" (sense prejudici que al setembre es gestionin les darreres places disponibles).

Les propostes de solució del Departament d'Educació suposen simplificar el procés d'admissió als cicles formatius en tres tandes d'assignació i tenir tot l'alumnat matriculat el 31 de juliol. El sistema d'assignació es basaria en una acceptació més àgil de plaça per part de l'alumnat, sense requerir que siguin els seus centres educatius els que manualment duguin a terme els processos. La centralització de matrícula i el contacte directe amb l'alumnat es farà a través del desenvolupament d'aplicatius tecnològics.  Així mateix, i precisament per millorar la comunicació amb els alumnes, la consellera Niubó ha apuntat que milloraran i simplificaran el llenguatge per fer-ho més comprensible. "No ens podem permetre que alguns alumnes es quedin pel camí per no comprendre el procés o saber quins són els terminis", ha assenyalat. A més, s'ampliaran els canals d'informació per incloure també les xarxes socials. Els alumnes en 4t d'ESO tindran un consell orientador sobre què volen fer després d'acabar l'educació obligatòria i això "permetrà planificar millor la preinscripció", assegura Niubó, a més que hi haurà més de 60 orientadors socials en municipis de Catalunya.

Pel que fa a augmentar el nombre de places per evitar que alguns es quedin fora, Niubó no ha concretat si a la pròxima convocatòria hi haurà un major nombre, tot i que, ha reconegut que "l'oferta està per sota del que hauria de ser". "La prioritat és planificar millor l'oferta i vincular-la millor a la demanda i a les necessitats del sector productiu", ha destacat.

Aposta per l'FP Dual

Des d'Educació posen èmfasi en la importància de seguir motivant a empreses i centres locals per a l'FP Dual, que permet als joves fer pràctiques formatives directes. En aquest sentit, la consellera ha assenyalat que un 26,4% d'estudiants de segon curs són d'FP Dual intensiva. "És una bona dada, però volem que millori en els pròxims temps" i ha insistit en la importància de comptar amb la complicitat, en les seves paraules, de les empreses per a l'FP, perquè contribueix a incrementar el personal qualificat.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!