Les Zones de Baixes Emissions (ZBE), la restricció de circulació de vehicles antics contaminants, s'estendran a tots els municipis de Catalunya de més de 20.000 habitants l'any 2025, segons un document signat aquest divendres pel Govern, ajuntaments, diputacions, gestors d'infraestructures i entitats a la Cimera de la Qualitat de l'Aire. A partir de l’any 2025, 67 municipis catalans tindran Zones de Baixes Emissions, on la circulació dels vehicles més contaminants estarà prohibida. Segons la llei estatal, els municipis de més de 50.000 habitants i els de més de 20.000 amb nivells alts d'emissions ja estaven obligats a aplicar-ho, però el document del Govern inclou els de més de 20.000 habitants amb cotes baixes de contaminació.
"Acordem fer un pas endavant i assumim el compromís de treballar per a la implantació de la Zona de Baixes Emissions a tots els municipis de Catalunya de més de 20.000 habitants abans d'acabar l'any 2025", detalla l'acord per a la qualitat de l'aire de Catalunya, que s'ha signat aquest divendres al Palau de Pedralbes de Barcelona. La implementació de la ZBE, que fins ara només existia a l'àrea metropolitana de Barcelona, serà gradual: el 2023 i 2024 s'establirà l'àmbit d'aplicació i el 2025 s'aplicarà de forma efectiva. L'Acord signat implica crear un model comú general que sigui adaptable i aplicable a les característiques de cada municipi, així com que abans d'acabar el primer semestre del 2023 s'hagi definit la ZBE dels municipis de més de 50.000 habitants, i el primer semestre del 2024 la resta de municipis.
En el model comú es vol promoure la velocitat màxima de 30 km/h en les zones urbanes que comparteixin habitualment persones i vehicles. També garantir que els combustibles sòlids com la biomassa es facin servir de manera que generin el mínim de partícules de contaminació. Els signants s'han compromès a haver reduït el 2025 un mínim del 15% les emissions d'òxid de nitrogen i de partícules en suspensió prenent amb referència els nivells del 2019. Les institucions i entitats que han signat l'acord també s'han compromès a promoure i adoptar mesures voluntàries a la indústria i la logística que vagin més enllà de la legislació vigent. Per exemple, renovant les flotes amb vehicles menys contaminants, i facilitant el teletreball per evitar desplaçaments habituals. El Departament d'Acció Climàtica donarà 6 milions d'euros per ajudar els municipis en la transició energètica i que 4 d'aquests milions s'assignaran aquest any 2022.
Els 67 municipis que a partir de 2025 tindran Zona de Baixes Emissions són aquests:
- Barcelona
- L’Hospitalet de Llobregat
- Terrassa
- Badalona
- Sabadell
- Lleida
- Tarragona
- Mataró
- Santa Coloma de Gramenet
- Reus
- Girona
- Sant Cugat del Vallès
- Cornellà de Llobregat
- Sant Boi de Llobregat
- Rubí
- Manresa
- Vilanova i la Geltrú
- Castelldefels
- Viladecans
- El Prat de Llobregat
- Granollers
- Cerdanyola del Vallès
- Mollet del Vallès
- Vic
- Figueres
- Gavà
- Esplugues de Llobregat
- Sant Feliu de Llobregat
- Igualada
- Blanes
- Vilafranca del Penedès
- Ripollet
- El Vendrell
- Lloret de Mar
- Sant Adrià de Besòs
- Montcada i Reixac
- Olot
- Cambrils
- Sant Joan Despí
- Tortosa
- Barberà del Vallès
- Salt
- Sant Pere de Ribes
- Sitges
- Martorell
- Premià de Mar
- Salou
- Calafell
- Sant Vicenç dels Horts
- Pineda de Mar
- Sant Andreu de la Barca
- Molins de Rei
- Santa Perpètua de Mogoda
- Castellar del Vallès
- Valls
- Olesa de Montserrat
- El Masnou
- Palafrugell
- Vila-seca
- Esparreguera
- Sant Feliu de Guíxols
- Amposta
- Vilassar de Mar
- Manlleu
- Les Franqueses del Vallès
- Banyoles
- Sant Quirze del Vallès.
Reducció de desplaçaments contaminants
El desplegament de la Zona de Baixes Emissions ha permès reduir 609.000 desplaçaments en vehicles més contaminants que comporta la reducció dels nivells de diòxid de nitrogen (NO2) a la ciutat. Segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona aquest dilluns, aquestes són les principals conclusions que s’extreuen del primer informe d’implantació i seguiment d’aquesta mesura que va entrar en vigor l’1 de gener de 2020 i que, a més, ha estat marcada per les restriccions derivades de la pandèmia de la covid-19 -en especial la reducció del trànsit durant el confinament- decretades en aquests dos anys d’implantació.
El regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, ja va avançar aquest dilluns una sèrie de canvis a la ZBE, per exemple, que els vehicles dièsel amb l'etiqueta groga Euro 4, distingida amb una B (matriculats entre el gener del 2006 i el 2014) seran els següents en quedar-se fora de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona. Així ho va explicar en la presentació del primer informe de balanç de la mesura a la capital catalana. Encara no hi ha cap data establerta per a la nova restricció de vehicles.