El 2023 gairebé el 75% de la població catalana va respirar aire contaminat per sobre dels límits legals que estableix la Unió Europea per al 2023. Així ho revela una de les principals conclusions de l'informe sobre qualitat de l’aire d’Ecologistes en Acció. En territori català, els ports de Barcelona i Tarragona i la plana de Vic tenen superacions dels valors límit de PM10, mentre que el Prepirineu, la plana de Vic i l’aeroport del Prat mostren una gran afectació de la contaminació per ozó troposfèric. A Barcelona i la seva àrea metropolitana també se superen els valors de la nova directiva de forma àmplia i generalitzada. Segons l'informe el 100% de la ciutadania ha respirat nivells de contaminació per sobre dels recomanats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) i el 75% de la població per sobre del que estableix la Directiva de qualitat de l'aire per al 2030. 

Per elaborar l'informe, l'entitat ha analitzat les dades recollides en 785 estacions oficials de mesurament instal·lades a tot l'Estat espanyol, entre elles, les dels principals aeroports i ports estatals.

Contaminació a les ciutats

Enguany és el primer cop des de l'entrada en vigor de la norma el 2010, que Barcelona i Madrid han complert el límit legal anual d’NO2, però encara i així, les principals àrees urbanes espanyoles van superar el nou límit legal anual aprovat per al 2030. L'ozó continua sent el contaminant que presenta més extensió i afecció a la població, i el més estretament lligat al canvi climàtic. Tot coincidint amb les onades de calor de juliol i agost, el 2023 es van produir 15 superacions del llindar d'alerta a Puertollano (Ciudad Real) i al port de Tarragona, la pitjor situació des de l'any 2015. Manlleu va ser la població que va registrar el valor més elevat de l'estat en benzo(α)pirè (BaP), un contaminant cancerigen relacionat amb l'aprofitament energètic de biomassa, del qual hi ha hagut superacions dels valors recomanats per l’OMS a 17 estacions catalanes.

Segons la legislació vigent, els plans de millora de la qualitat de l'aire són obligatoris. Tanmateix, una desena de comunitats autònomes segueixen incomplint la seva obligació d'elaborar-los per rebaixar l'ozó a les zones on s'excedeixen els objectius legals. A instàncies d'Ecologistes en Acció, els tribunals de justícia han obligat a aprovar-los als governs de Castella i Lleó, Catalunya, el País Valencià i Navarra. L'entitat defensa que l'única manera de millorar la qualitat de l'aire a les ciutats és disminuir el trànsit motoritzat, tot potenciant la mobilitat activa de vianants i ciclista i el transport públic net. També cal promoure l'estalvi energètic, adoptar les millors tècniques industrials disponibles, tancar les centrals tèrmiques de combustibles fòssils, penalitzar el dièsel, reduir l'ús de l'avió, accelerar l'àrea de control de les emissions del transport marítim del mar Mediterrani i una moratòria de les noves macrogranges ramaderes. L'entitat assenyala que la contaminació de la qualitat de l'aire "hauria d'abordar-se com un problema sanitari de primer ordre", ja que segons l'Agència Europea de Medi Ambient, el 2021 van morir prematurament fins a 21.000 persones a Espanya per malalties agreujades per la mala qualitat de l'aire, 10.000 d'elles en episodis d'alta contaminació, segons l'Institut de Salut Carles III.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!