Avui s'ha presentat l'informe "Les Ampes en el sistema educatiu espanyol", i els seus resultats revelen que una de cada dues Associacions de Mares i Pares d'Alumnes (AMPA) depèn de l'impuls de menys de deu integrants compromesos i el 80 % d'ells són mares, la qual cosa demostra una "clara desigualtat de gènere en aquest activisme voluntari"· La directora tècnica de la FAD, Eulalia Alemany, ha subratllat el fet que "l'educació segueix en mans de les dones", això demostra, diu "una realitat espanyola que cal posar a sobre de la taula per veure el que cal canviar".

L'informe s'ha realitzat a partir d'una enquesta a 161 d'aquestes associacions, que representen al voltant de 21.200 famílies.

Entre les principals raons de la baixa implicació en les AMPA es troba la dificultat per implementar horaris compatibles amb la vida laboral.


L'estudi està inclòs al projecte Acción Magistral de suport al professorat innovador que treballa o vol treballar valors socials a l'aula, que va ser posat en marxa el 2012 per la Fundació d'Ajuda contra la Drogoaddicció (FAD), BBVA i la Comissió Espanyola de Cooperació amb la Unesco.

Per al vicepresident de la FAD, Ignacio Calderón, aquest informe "sorprèn moltíssim" perquè "treu a la llum una cosa oculta" com és la situació les AMPA i les seves opinions. "Hi ha una feina per fer immens" amb aquestes associacions, assegura Calderón, que ha recalcat que l'estudi diu que aquestes associacions es desenvolupen amb "precarietat". La meitat d'aquestes associacions no disposa d'una dotació mínima ni local propi ni ordinador ni telèfon.

La quota dels socis sol ser entre 10 i 20 euros a l'any i entre el 50 % de les AMPA que reben algun tipus de suport econòmic, tres de cada deu el reben del seu ajuntament i un 10 % de la seva comunitat autònoma.

D'altra banda, l'estudi reflecteix que el 48,4 % de les famílies pensa que els deures s'haurien de fer a l'aula i en horari escolar, i un 34,8 % està totalment d'acord que les tasques escolars s'haurien de reduir.

Així mateix, un 65,2 % no està d'acord que l'assignatura de Religió sigui en el currículum escolar i sigui avaluable i gairebé un 60 % considera necessària una assignatura d'educació en valors davant un 11 % que sosté l'opinió contrària. Un 53,4 % critica que l'educació en valors tingui molt poc espai en el sistema educatiu actual.
A l'informe també es reflecteix que les AMPA, que van néixer gràcies a l'article 27 de la Constitució, tenen una opinió unànime (99,4 %) sobre la necessitat d'un pacte educatiu que garanteixi l'estabilitat legislativa del sistema educatiu, al marge dels canvis de Govern.

Pel que fa a l'assetjament escolar, el 37,9 % de les famílies pensen que és un problema molt present en el centre escolar encara que un 41 % no ho considera així.

Alemany, que ha assegurat que l'estudi és representatiu de l'escola pública, concertada i privada, ha assenyalat que la tipologia de les AMPA, segons les respostes de l'enquesta, és la següent: el 35,4 % concep l'escola laica, inclusiva i participativa; el 23 % concertada, funcional i religiosa; el 22,4 % pública, funcional i directiva; i el 19,3 % exclusiva, religiosa i de pagament.