“Ah! Ets pilot d’avió?”; “No fas d’hostessa?”; “Però... Tu condueixes l’avió?”; “El portes tota sola?”; “Què valenta, què forta que ets!” Comentaris com aquests, són els que encara avui, escolten moltes de les dones que es dediquen al sector de l’aviació i que n’estan al comandament. Formen part d’una minoria i tristament, molts encara desconeixen o no s’han plantejat la seva existència. Elles hi són, es volen fer veure i en un dia com avui, volen reivindicar la seva presència anunciant que són tant o més valides que tots els seus companys, la majoria homes, amb qui treballen colze a colze fent la mateixa feina.     

Tot i semblar mentida, topem amb un altre 8 de març i és necessari recordar i visibilitzar de nou, que es troben dones ocupant determinades posicions o feines, que pel seu llegat històric i sobretot cultural, han ocupat al llarg del temps més homes. Professions que sovint s’han vist masculinitzades, perquè s’han relacionat amb la presència de la força, dels treballs mecànics o manuals o bé perquè són feines on hi acostuma a haver un factor de risc més elevat. Parlem de dones bomberes, de dones que es dediquen al camp i que són pastores o ramaderes, de fusteres, de paletes que treballen al sector de la construcció o bé de dones que piloten avions. Totes elles són una minoria, però volen ser una minoria creixent, fer-se veure i donar-se a conèixer per aconseguir ser-ne més i que, amb el temps, es trenquin els tabús i els prejudicis que en molts casos encara les acompanyen.     

La Irene, l’Alba i l’Almudena: 3 dones que piloten avions


Les tres pilots de Vueling i Ryanair són conscients que formen part d’un sector on predominen els homes al comandament dels aparells i les dones, servint al passatge fent d’hostesses. Tot i que la situació es va revertint i cada cop és més comú trobar homes fent d’assistents de vol, sembla que a la dona encara li queda molt de camí per recórrer per agafar els controls dels aparells, i les xifres així ho confirmen. Malgrat tot, les tres coincideixen en què no s’han trobat cap cas de masclisme ni de tracte pejoratiu dins el sector o entre els seus companys, malgrat consideren que el seu, “el món del motor, és encara avui un món molt masculí”.

Segons el Sindicato Español de Pilotos de Líneas Aéreas (SEPLA), a Espanya només el 4,5% de les pilots són dones. Una xifra que a escala mundial augmenta, però no gaire més, on el percentatge es situa entorn al 5,8% de dones que es dediquen avui dia a pilotar avions comercials, segons dades de la International Society of Women Airline Pilots, la Societat Internacional de Dones Pilots d’Aerolínies.

Només el 4,5% de les pilots d’avió a Espanya són dones i el 5’8% a escala mundial

Per intentar posar remei a aquestes pèssimes xifres, des de SEPLA es va crear el projecte Aviadoras, que naixia precisament amb la finalitat d’agrupar, visibilitzar i donar veu a les dones que operen als comandaments del sector aeri. En la mateixa pàgina web i en el seu blog, es poden trobar entrevistes i testimonis d’algunes d’elles, amb l’objectiu d’incrementar el nombre de dones que es vulguin dedicar al sector de l’aviació, per compensar una xifra que segueix sent molt baixa en el conjunt de l’estat i d’arreu del món. Aviadoras pretén crear comunitat, donar-se suport entre elles, fomentar la igualtat i l’equilibri entre els homes i les dones que es dediquen a l’aviació i crear sinèrgies perquè junts, fomentin la integració de la dona dins la professió. Una tasca que comença per incentivar i donar a conèixer la feina entre les més joves, perquè siguin conscients que existeix aquesta possibilitat i per eliminar els tabús o prejudicis que moltes poden tenir incorporats al respecte.

Quantes dones volen ser pilots d’avió?

 

La Yaiza, la Sandra, la Laura o l’Anna són l’exemple d’alumnes del Centre d’Estudis Superior d’Aviació (CESDA) que cursen el grau oficial que els permetrà arribar a ser pilots d’avió. CESDA va néixer el 2001 i, aquesta, és la primera escola d’Espanya que ofereix aquests estudis de forma oficial i que actualment, després de més de 20 anys del seu naixement, només té matriculades 22 noies repartides al llarg dels 4 cursos que dura el grau. Una xifra que representa el 17,32% dels estudiants que actualment es troben matriculats al centre formatiu ubicat a Reus. Totes elles, formen part de les generacions més joves que es volen incorporar al sector aeri, però tot i així, reconeixen que s’han trobat amb sorpreses quan expliquen al seu entorn el que estan estudiant i al que es volen dedicar en un futur no gaire llunyà.

Bettina Kadner, la primera pilot d’avió comercial de l’estat

No hem de recular gaire temps enrere per trobar la primera dona que va ocupar la posició de cabina i va agafar els controls d’un avió comercial. Era el 1969 quan amb tan sols 25 anys, Bettina Kadner es posava al comandament d’un aparell comercial convertint-se en la que seria la primera comandant dona d’Espanya i la segona d’Europa. Un esdeveniment únic que la va acompanyar durant pràcticament durant una dècada. Prèviament, però, a Europa tenia una antecessora, Turi Wideroe, que per un sol any de diferència, s’introduïa als comandaments d’aparells comercials.

El 1987, Kadner entrava a la companyia d’Iberia, on va fer volar el X-9, l’A300, el Boing 757, l’Airbus 319, 320 i el 321, sent comandant dels tres darrers. La pilot va ser també una de les impulsores del Colegio de Pilotos de Aviación Civil i va participar en la creació de l’escola CESDA de Reus. Després d’exercir com a instructora en la flota d’Iberia, es va jubilar el novembre de 2006.