La cadena de televisió privada 8TV ha entrat en fase de concurs de creditors, segons ha anunciat en un comunicat. La companyia que gestiona el canal, Emissions Digitals de Catalunya (Edica), havia entrat en preconcurs de creditors el passat 30 de maig amb l'objectiu de negociar un pla de reestructuració del deute i de l’activitat de l’empresa per superar la situació d’insolvència que patia. A partir d'ara, un administrador concursal nomenat pel jutge s'encarregarà de decidir si l'empresa pot continuar la seva activitat de manera solvent o si s'ha de sol·licitar la liquidació.
Edica és l’únic múltiplex privat de televisió de Catalunya, tot i que és de propietat pública, ja que el titular n’és el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). Els quatre canals que formaven el múltiplex eren 8TV i Verdi Clàssics, que Edica explota directament, i Fibracat i Barça TV, que llogava a dues empreses externes. El Grup Godó, que ostentava la companyia des de l'agost del 2003, la va vendre el març del 2021 a l'empresari italià Nicola Pedrazzoli. Aquest es va marcar com a objectiu assolir un 4% d'audiència a 8TV, però aquesta no ha passat del 0,8 % en els últims dos anys.
A banda de no captar prou audiència, la situació d'Edica es va complicar aquest 2023 quan Fibracat, un canal dedicat a la tecnologia i les dones, va plegar el 31 de desembre i Barça TV ho va fer el 30 de juny. El cas de Fibracat és als tribunals perquè 8TV reclama un deute de 250.000 euros —el lloguer de la freqüència durant 6 mesos—. Edica ha assegurat que el tancament d'aquests dos canals va ser l'inici de la desestabilització econòmica de la societat i que la manca d'aquests ingressos recurrents es va sumar a "una situació delicada propiciada per un canvi de tendència al mercat". En aquest sentit, la companyia ha apuntat a la caiguda sostinguda i inevitable del consum de televisió convencional enfront de les noves plataformes i la consegüent disminució de la inversió publicitària.
D'altra banda, l'empresa ha denunciat el "monopoli" del sistema de mesurament d'audiències, que està lligat a la inversió publicitària. Edica critica que l'empresa que mesura les audiències televisives, Kantar Media, fa servir un "sistema que s'utilitzava fa 30 anys i que ha quedat obsolet amb la irrupció de la tecnologia digital". Especialment, denuncia que les dades ofertes pels 660 audímetres a Catalunya "perjudiquen les televisions amb menys audiència" com 8TV. Per a la direcció del canal, aquesta és la raó per la qual no ha superat l'1% de quota de pantalla mensual. A més, Edica ha assegurat que Kantar Media ha estat "l'únic creditor important" que no ha donat suport al pla de viabilitat proposat després de l'entrada en preconcurs.
Pedrazzoli ha defensat 8TV com "un projecte sòlid, amb els millors professionals i dut a terme amb la màxima austeritat" i ha assegurat que, si no ha estat viable, ha estat per "una situació conjuntural agreujada pel monopoli del mesurament d’audiència", que ha titllat de "dubtosa eficiència i qualitat". L'empresari ha advertit que, en el context actual, "cap mitjà de comunicació televisiu privat a Catalunya és, ni serà, viable".