L'abonament gratuït de Rodalies podria tenir els dies comptats. El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha apostat aquest dilluns per acabar amb la gratuïtat dels abonaments als trens de Rodalies i Mitjana Distància, que finalitzarien el 31 de desembre en cas de no renovació. Óscar Puente ha defensat noves fórmules per premiar l'usuari recurrent amb el transport públic. El ministre, en una entrevista a la Cadena Ser, ha afirmat que la renovació dels bons gratuïts més enllà de desembre dependrà de les negociacions pressupostàries i "de decisions del Govern d'Espanya". En tot cas, ha deixat clar el que ell defensa: "Jo sí que puc anticipar que la meva posició, sens dubte, és que aquesta política ha de canviar", ha indicat Puente.
Així, el ministre de Transports ha explicat que la política de gratuïtat del transport públic, que va entrar en vigor el setembre del 2022, ha estat conjuntural, a causa de la inflació a Espanya, i tenia per objectiu "alleujar l'economia familiar". "L'aposta pel transport públic ha de ser, sobretot, en la qualitat, en el confort, en la puntualitat. Allà és on cal fer l'esforç. Soc dels que creu que guanyarem usuaris de transport públic, no en funció del preu del bitllet, que és bastant reduït, davant el vehicle privat, sinó per si mateix, si li donem a l'usuari més qualitat, més fiabilitat i més freqüències," ha argumentat. A Catalunya, Renfe ha emès més d'1,8 milions d'abonaments gratuïts per a Rodalies i Mitjana Distància al llarg del 2024.
Millor tarifa a l'usuari recurrent
Davant d'aquesta situació, Óscar Puente ha subratllat que el Ministeri de Transports ha de fer l'esforç en mantenir bons socials i també premiar els usuaris que més utilitzin el transport públic. "Estem pensant en una forma de pagament a mes vençut, en funció del nombre d'usos que hagis fet, el preu serà més barat. És a dir, l'usuari recurrent tindrà un preu molt millor", ha avançat.
El pacte d'investidura segellat entre PSOE i Sumar recollia la reducció del preu d'aquests abonaments durant 2024, però no per als següents anys. Segons recull l'acord: "Transformarem més endavant aquesta mesura en una política de transport permanent per a determinats col·lectius". L'objectiu seria incorporar un abonament social, al qual s'accediria per criteris de renda personal o familiar. Aquest compromís sembla inevitablement condicionat a l'aprovació d'uns pressupostos generals de l'Estat, ja que els ajuts existents estan previstos en els comptes prorrogats des de 2023, però un canvi d'aquest calat requeriria una nova partida pressupostària.