La tecnologia obre noves possibilitats en tots els àmbits, inclosos els serveis als ciutadans. La pandèmia de la Covid-19 ha suposat un punt d'inflexió per al paper de la tecnologia en la societat, fins al punt que necessitats socials essencials, com la medicina o l'educació, han incorporat noves formes d'atenció que ja són utilitzades per milions de persones al món.

El futur portarà moltes més innovacions per millorar la vida de totes les persones. Algunes d'elles s'han pogut veure a Barcelona, en l'edició 2023 del Mobile World Congress (MWC), celebrat a Barcelona, com, per exemple, 6G, entorns immersius o la intel·ligència artificial, entre d'altres.

En paral·lel a totes aquestes innovacions, sorgeix la pregunta de si part de tot aquest talent tecnològic no podria aplicar-se també a la plena inclusió de les persones amb discapacitats, sensorials, cognitives o motrius, que han d'afrontar diàriament problemes de vegades insalvables per aconseguir l'accés als serveis bàsics per a qualsevol persona.

Reflexions per a un món més accessible

En aquesta línia, CaixaBank ha organitzat, en el marc del MWC, una experiència pionera per reflexionar-hi. En col·laboració amb la Mobile World Capital, entitat de la qual el banc és patró, CaixaBank ha fet una visita per l'esdeveniment tecnològic amb la participació d'un grup de persones amb diversitat funcional, totes elles usuàries dels serveis de la Fundació Prevent, entitat sense ànim de lucre que treballa per contribuir a la inclusió laboral de les persones amb discapacitat.

5
El grup recorre diversos punts del MWC i del 4YFN / Foto: CaixaBank

La visita ha recorregut iniciatives com el Barcelona Health Hub, que promou la innovació en l'àmbit de la salut, o l'exoesquelet que ajuda a caminar a persones amb discapacitats motrius, dissenyat per la start-up Able Human Motion. Durant l'itinerari, s'han visitat també els estands de Mobile World Capital i de CaixaBank presents en l'esdeveniment.

"La tecnologia adquireix ple sentit quan es posa al servei de les persones i per això és molt important ajudar a què tinguin visibilitat projectes que poden afavorir l'accessibilitat, la inclusió social i la qualitat de vida de les persones"

María Alsina, directora territorial de CaixaBank a Barcelona, ha fet una crida a emprenedors i empreses tecnològiques a buscar solucions innovadores que contribueixin a la inclusió de les persones amb discapacitat. "La tecnologia adquireix ple sentit quan es posa al servei de les persones, i per això és molt important ajudar al fet que tinguin visibilitat projectes que poden afavorir l'accessibilitat, la inclusió social i la qualitat de vida de les persones".

CaixaBank: compromís amb la diversitat i la inclusió financera

CaixaBank està del costat de la diversitat i la inclusió, com es demostra amb aquestes activitats en el MWC. L'entitat treballa contínuament en l'eliminació de barreres físiques i sensorials. Així, per exemple, el 88% de les seves oficines apliquen el concepte de 'cota zero', de manera que han eliminat desnivells i han instal·lat, quan és necessari, rampes i elevadors per facilitar l'accés.

3 Eva
Eva Requena, usuària de la Fundació Prevent, en una experiència immersiva que la trasllada a un concert multitudinari / Foto: CaixaBank

El 100% dels caixers de CaixaBank són accessibles, amb facilitats visuals, sonores i tàctils, com a pantalla de contrast, operativa simplificada, teclat Braille o navegació per veu. A més, més de 8.000 caixers de l'entitat disposen també de vídeos d'ajuda en llenguatge de signes. A més de la possibilitat del 'CaixaFàcil' per a la gent gran o menys experta amb les noves tecnologies.

Cooperació amb Grup Social ONCE

Es pot destacar, per exemple, la cooperació amb Grup Social ONCE, entitat amb la qual CaixaBank ha firmat recentment un marc de col·laboració per promoure la inclusió social i financera i la millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat i les seves famílies. Té un paper important la promoció de l'accessibilitat universal, amb un compromís per part de CaixaBank per implementar les mesures perquè tots els seus productes i serveis siguin accessibles per als seus clients amb discapacitat visual.

CaixaBank ja té disponible a tota la seva xarxa d'oficines la possibilitat de contractar la primera targeta amb codi de lectoescriptura Braille a Espanya

El conveni estableix altres mesures, com la col·laboració amb Fundació ONCE per a l'ampliació del seu programa de Finances Inclusives, dirigit a persones amb discapacitat intel·lectual i amb dificultats aprenentatge. A més, CaixaBank ja té disponible a tota la seva xarxa d'oficines la possibilitat de contractar la primera targeta amb codi de lectoescriptura Braille a Espanya. Aquesta targeta facilita que les persones amb discapacitat visual puguin comprar en qualsevol mena de comerços.