El jove que va morir en el descarrilament de Vacarisses del passat 20 de novembre anava assegut. La víctima mortal viatjava en un dels seients plegables que flanquegen les entrades al vagó quan va sortir disparat del tren en obrir-se les portes bruscament després del xoc. Diversos testimonis confirmen aquesta versió i descarten ―com inicialment s'apuntava― que l'home viatgés dret.
"Recordo molt soroll i moviment. Només pensava a agafar-me a algun lloc", explica en Miquel. Aquest passatger es trobava assegut també en un dels seients plegables, al costat del jove que va perdre la vida. Després de la primera col·lisió, el tren va continuar avançant fins que va xocar lateralment amb part de les roques que ocupaven la via a causa de l'esllavissada. "Les portes s'obrien i tancaven constantment fins que van sortir volant", assenyala. En Miquel té gravada la imatge de la víctima del descarrilament encara sobre el seu seient, però movent el cos descontroladament, com si hagués perdut la consciència. Tot seguit, l'home va sortir disparat del vagó, i va quedar sepultat entre les roques i el mateix tren.
L'Aziz estava assegut en els primers seients just darrere del conductor i també va veure com el jove volava del seu seient plegable i quedava mig estabornit al seu costat. "Només recordo un fort cop a l'esquena, sortir volant i acabar estirat al terra del vagó", explica. Els dos van ser trobats a fora del tren, però el mateix vagó descarrilat va empènyer a un costat aquest paleta, evitant així que quedés sepultat. Arran de l'accident, l'Aziz es va fracturar una vèrtebra lumbar, motiu pel qual continua ingressat en una clínica de Barcelona.
"Trigaré molt a tornar a agafar el tren", afirma convençut Josep Porras. Aquest veí de Manresa treballa a la recepció de l'edifici que la Universitat Pompeu Fabra té al Poblenou i feia gairebé dos anys que realitzava el mateix trajecte entre casa seva i la feina quan va patir l'accident. "Ara vinc amb autocar. Tardo més, però almenys porto cinturó", explica. Porras recorda com després del xoc, tot el vagó es va quedar a les fosques. En sortir a l'exterior, es va poder assabentar ―mentre caminava entre un fang que arribava "fins als genolls"― que el conductor havia perdut el coneixement després de la col·lisió, en caure-li part del sostre a sobre.
Porras encara no és capaç d'entendre que amb condicions meteorològiques tan especials no es comprovés l'estat de la via: "No em puc creure que no es pogués detectar abans. Amb la quantitat de pluja que va caure els dies anteriors era fàcil de preveure que hi havia risc d'esllavissaments", assenyala Porras. Aquestes precipitacions van ser enregistrades per un dels conductors de la línia de Rodalies i es van fer públiques després de l'accident. Segons Adif, el dia abans del descarrilament es va inspeccionar visualment la zona, per comprovar que la trinxera no havia sofert danys de gravetat. "La via estava en perfecte estat", en paraules d'Isaías Táboas, president de Renfe.
Exclusiva @elsmatins: així estava la zona del descarrilament de #Vacarisses diumenge, dos dies abans del descarrilament en què ha mort una persona. pic.twitter.com/WgtIJ4z8sK
— Pere Bosch (@pereboschg) 20 de noviembre de 2018
"L'accident s’hauria pogut evitar amb un manteniment adequat", assegura Mireia Obradors, la portaveu de la plataforma d'afectats per la línia R4 de Rodalies. Aquest grup d'usuaris es va crear amb motiu del descarrilament per tal de demanar que es depurin responsabilitats al respecte i es busquin solucions. "No ens podem jugar la vida cada dia per anar a treballar", diu Obradors, que afegeix que la majoria de víctimes de l'accident hauran de tornar a utilitzar aquesta línia de Rodalies perquè no tenen opcions alternatives que siguin competitives.
La portaveu fa una crida a ser "efectius" i exigeix als responsables que comprovin si s'estan complint els mínims. "El principal és que els trens siguin segurs. Han de garantir el servei adequat pel qual paguem els usuaris", conclou Obradors. En la mateixa línia ja es pronunciava el passat novembre Francisco Cárdenas, responsable d'UGT Renfe, qui apuntava que "fan falta més obres a Rodalies" perquè hi ha hagut "molts anys de mancances". Cárdenas feia èmfasi en el greuge comparatiu amb les mesures de seguretat que sí que es prenen amb els trens d'alta velocitat: “No passa cap tren a revisar l’estat de la via abans del primer trajecte. En el cas de l’AVE sí que es fa. A Rodalies qualsevol anomalia la comunica el primer conductor”.
A l'espera de les primeres citacions judicials, la plataforma d'afectats ―que agrupa una trentena de passatgers a falta de més incorporacions― estudia presentar una demanda col·lectiva al magistrat de guàrdia que porta el cas des del passat novembre.