Un jove de nacionalitat espanyola seria la víctima mortal del descarrilament d'aquest dimarts a Vacarisses. Segons Protecció Civil, l'home és un veí de Castellbell i el Vilar, una població propera a Manresa per on passa una de les línies de Rodalies. Les primeres indagacions dels Mossos d'Esquadra i el testimoni d'alguns passatgers apunten a que el mort -que viatjava dret- hauria sortit disparat del vagó a causa del descarrilament.
L'accident s'ha produït poc abans de dos quarts de set del matí, quan un tren de la R4 de Rodalies s'ha sortit de la via a causa d'una esllavissada. Segons ha explicat el conseller de Territori, Damià Calvet, en aquesta zona ja s'havien aplicat mesures que restringien la velocitat entre el 2015 i el 2017 degut als talussos i es van col·locar unes reixes per evitar possibles esllavissades. La reducció de velocitat va deixar d'aplicar-se en considerar que l'espai ja comptava amb les mesures de seguretat pertinents.
"La via estava en perfecte estat", ha assegurat Isaías Táboas, president de Renfe, que s'ha desplaçat fins el poliesportiu de Vacarisses, on s'ha habilitat una zona per atendre a familiars i coneguts de les víctimes. Segons Táboas, el tram on s'ha produït l'accident havia sigut objecte de vàries actuacions "molt recents" de reforç dels talussos i operaris d'Adif havien comprovat visualment la situació de la trinxera aquest mateix dilluns.
Precisament, fonts d'Adif han confirmat que sí que s'havia inspeccionat la zona arran de l'avís d'un conductor, que denunciava el passat dijous que les fortes pluges eren especialment patents en aquest tram i que hi podria haver alguna afectació a la via. L'endemà de l'anunci del operari es va revisar el lloc on aquest dimarts hi ha hagut l'esllavissada i es va comprovar que la zona no havia sofert danys de gravetat.
La presidenta d'Adif, Isabel Pardo, ha assegurat des de Vacarisses que en les inspeccions recents realitzades a la zona -divendres passat i aquest dilluns- no es van apreciar anomalies. Pel que fa a les causes de l'accident, Pardo ha anunciat que s'ha obert una investigació per esclarir els fets i ha apuntat que es tractava d'un talús centenari, motiu pel qual aquest punt del trajecte entre Terrassa i Manresa estava sotmès a un pla de vigilància especial del qual "caldrà avaluar el compliment".
L'actuació més recent realitzada en aquest tram data del 2017 i va consistir en tasques de contenció, amb una intervenció a la trinxera de la part alta del talús, amb una malla amb ancoratges i una tanca de sosteniment. Tanmateix, Pardo ha insistit que es verificarà ara si les actuacions realitzades "van ser les perceptives".
Francisco Cárdenas, responsable d'UGT Renfe ha assegurat aquest dimarts en una entrevista al programa Versió RAC1 que el sindicat no té constància que Adif hagi revisat la zona on s'ha descarrilat el tren. “Circula un vídeo on es veu una cascada d’aigua en dies anteriors. Es veu clar que l’aigua és la culpable del que ha passat. No sabem quan es va gravar però si que circulava pels nostres grups de Whatsapp però ningú va fer res. Ha faltat temps", explicava. Cárdenas també ha senyalat que "fan falta més obres a Rodalies" perquè hi ha hagut "molts anys de mancances" i ha volgut comparar les mesures de seguretat que sí que es prenen amb el trens d'alta velocitat: “No passa cap tren a revisar l’estat de la via abans del primer trajecte. En el cas de l’AVE sí que es fa. A Rodalies qualsevol anomalia la comunica el primer conductor”.
A hores d'ara només queden en observació dos ferits, entre ells el conductor del tren accidentat, que es troba estable tot i haver rebut un cop molt fort al braç. L'altre afectat que encara es troba a un centre hospitalari és un dels passatgers dels primers vagons.
Segons el cap de la dotació de Bombers de la Generalitat que ha dirigit l'operatiu de rescat, Eduard Martínez, quan han arribat al lloc dels fets, alguns dels passatgers ja havien pogut sortir pel seu propi peu. "Les condicions ambientals del moment han dificultat la intervenció", explicava, referint-se sobretot a la poca il·luminació i a la boira, que complicava les actuacions per evacuar els ferits que encara estaven atrapats dins els vagons accidentats.
El balanç definitiu de l'accident és de 133 persones afectades: una víctima mortal, cinc persones ferides menys greu traslladades pel SEM i 44 passatgers lleus.
El descarrilament d'aquest dimarts és el tercer en aquesta zona des del 2009. Al març d'aquell any un tren amb 42 passatgers va descarrilar a l'estació de Vacarisses-Torreblanca i va causar onze ferits lleus, entre ells el maquinista. A més, al gener de l'any 2011 un altre tren va sortir-se de la via per una esllavissada, en aquella ocasió sense causar ferits.
Adif procedirà en les pròximes hores a retirar primer totes les pedres i la terra que ha caigut sobre les vies com a conseqüència de l'esllavissada i després a desmuntar la catenària. Un cop efectuats aquests dos passos, es desplaçarà al lloc un tren taller per retirar el comboi accidentat i s'avaluaran "els danys a la via".