La víctima mortal d'aquest divendres al matí a la C-25 ha elevat la xifra morts a les carreteres a 171, tres persones més que durant tot l'any passat. Segons el cap de la Comissaria general de Mobilitat de Mossos d’Esquadra, Joan Carles Molinero, la principal causa del repunt del 20% en la mortalitat en accidents de trànsit respecte al 2017 és la velocitat.

Sota el lema "No corris. Viu més", la nova campanya de conscienciació del Servei Català de Trànsit (SCT) -la penúltima de l'any- va enfocada precisament en aquesta direcció, entendre la velocitat com un factor concurrent en la sinistralitat.

El conseller d’Interior, Miquel Buch acompanyat del director del Servei Català de Trànsit (SCT), Juli Gendrau, i de Molinero han presentat el vídeo promocional de la campanya a la seu del CIVICAT aquest divendres.

L’objectiu de iniciativa és conscienciar a la societat sobre els perills de la velocitat excessiva, apel·lant als conductors i conductores a fer un canvi de mentalitat al volant. "Quan conduïm no podem tenir pressa. Córrer i viure son incompatibles", ha explicat Buch, que afegia que malgrat les diferents excuses que els conductors poden tenir per anar ràpid, sempre s'ha d'apostar per la vida pròpia i dels possibles implicats en un accident.

El vídeo de la campanya mostra a diferents persones en situacions concretes que decideixen córrer al volant per no arribar tard, per impressionar, per no passar-se la sortida de l'autopista o que utilitzen el mòbil mentre condueixen, entre d'altres. En un moment, una família que va en un vehicle es salta un semàfor en vermell i es atropellada per una furgoneta. La col·lisió es produeix pel lateral on està asseguda una de les filles de la parella. En produir-se el xoc la imatge passa a un fons a negre i comencen a aparèixer gravacions d'imprudències de conductors i un missatge: "L’excés de velocitat és incompatible amb la vida".

20 km/h per sobre el límit

Durant aquest 2018, la principal causa d'accidents de trànsit amb víctimes -ferits i morts- han sigut les distraccions, amb un 24% del total de sinistres. El segon factor més important és la velocitat amb un 14%, tot i que aquesta és present en qualitat d'agreujant en altres causes com l'alcohol i drogues o en les mateixes distraccions. "Qualsevol accident amb velocitat pel mig té unes conseqüències molt pitjors", ha assegurat Molinero.

Segons les dades recavades, els conductors catalans superen de mitjana uns 20 quilòmetres per hora els límits de velocitat establerts. Això també s'ha vist reflectit en el repunt de les multes per excés de velocitat. Un dels factors característics d'aquest 2018 és un considerable augment en la mobilitat, sobretot els caps de setmana. "Estem en xifres pre-crisi", senyalava Buch, posant èmfasi en que l'ocupabilitat dels vehicles no és d'una sola persona en la majoria de casos, fet que té una correlació directa amb el número de persones afectades en un sinistre: mateixos accidents, més víctimes.

Respecte al 2010, any de referència en el marc europeu, les víctimes en accidents de trànsit s'han reduït en un 22%. Tanmateix, la tendència a reduir el número de morts a les carreteres es va truncar el passat 2017, quan es va registrar un 6% més que el 2016. A hores d'ara, la xifra de morts en sinistres ja supera en un 20% les dades obtingudes al mateix període de l'any passat.