L'etapa inicial de la vida és determinant en el desenvolupament de la persona. Com es relaciona, socialitza i aprèn durant els tres primers anys és essencial per a una infantesa sana i enriquidora. La majoria de connexions neuronals s'estableixen durant aquesta etapa.

La creació d'espais per donar suport a les famílies durant la primera infantesa es basa en l'evidència científica que destaca la importància de la intervenció primerenca per assegurar una educació reeixida i una bona salut en la infantesa. En aquesta etapa s'estableixen els patrons socioemocionals a partir de l'ambient.

A més, és el període en què s'integren tots els sentits, la qual cosa els permet conèixer-se a si mateixos i interactuar amb els altres. Per això, durant aquesta etapa, l'entorn té un paper clau per a un bon desenvolupament dels sentits del menor: ha de ser un entorn estimulant i estable que afavoreixi l'escolta activa i el desenvolupament del llenguatge del nen o nena.

A Fons, sobre la primera infantesa.

El programa Espais Familiars 0-3

En el marc de la Setmana de la Infantesa, la Fundació "la Caixa" posa de manifest diferents projectes i iniciatives per promocionar una infantesa saludable i completa. Aquesta mateixa setmana serveix per promoure i garantir els drets dels nens i nenes, tal com es recull en la Convenció Universal dels Drets de la Infantesa de les Nacions Unides (1998).

Des d'aquest mateix prisma neix Espais Familiars 0-3, una iniciativa pionera de suport a la primera infantesa per a famílies en situació de vulnerabilitat social, impulsada pel programa CaixaProinfancia de la Fundació "la Caixa" i finançada pels fons europeus Next Generation.

El propòsit és millorar les competències parentals, les habilitats socials i l'ocupabilitat de les famílies participants, així com afavorir el desenvolupament psicomotor dels menors.

El programa pilot va començar en el curs 2022-2023 amb 1.009 famílies i resultats positius en la reducció de vulnerabilitats econòmiques, intrafamiliars i educatives. Entre febrer i juliol de 2023, es van dur a terme vint experiències pilot d'intervenció socioeducativa amb famílies vulnerables amb fills de 0 a 3 anys en les següents comunitats autònomes: Andalusia, Aragó, Canàries, Castella i Lleó, Catalunya, Comunitat Valenciana, País Basc, Comunitat de Madrid i Múrcia.

Millorar les competències parentals, les habilitats socials i l'ocupabilitat de les famílies participants, així com afavorir el desenvolupament psicomotor dels menors

L'objectiu era obtenir evidència científica sobre els beneficis de la intervenció per integrar el projecte al programa i estendre l'atenció a la primera infantesa. Atesa la positivitat dels resultats, el projecte s'implementarà a partir del curs 2024-2025, conjuntament amb 30 entitats de tota la xarxa territorial en el marc del model CaixaProinfancia.

CaixaProinfancia cregui una xarxa d'espais 0-3 per a famílies en situació de pobresa. Foto: Fundació La Caixa
CaixaProinfancia cregui una xarxa d'espais 0-3 per a famílies en situació de pobresa. Foto: Fundació La Caixa

El projecte a Catalunya

A Barcelona, la iniciativa es duu a terme en la Fundació de l'Esperança. Hem pogut parlar tant amb professionals com amb participants del programa per descobrir des de dins els beneficis i infinites possibilitats que s'ofereixen des d'Espais Familiars 0-3.

Soledad García, psicopedagoga, especialista en acompanyament durant la maternitat i la criança, i educadora infantil en l'entitat, explica que «la iniciativa sorgeix de la necessitat d'ampliar l'acompanyament a les famílies des de dues línies molt clares: acompanyament social, amb la figura de la treballadora social; i l'acompanyament familiar a nivell educatiu, mitjançant una educadora infantil i activitats per treballar temes relacionats amb la criança.»

A més, l'espai també funciona «com a lloc de trobada i relació entre els progenitors i les famílies, que poden compartir experiències i ampliar la seva xarxa social.»

Endinsa't en la iniciativa en primera persona

El projecte funciona com a punt de trobada per a les famílies amb pocs recursos econòmics i una xarxa social al territori escassa, ja sigui perquè són famílies d'orígens diversos o perquè han viscut un procés de migració.

«Algunes porten molt temps en situació d'atur, són famílies monomarentales o amb diferents situacions a què la maternitat les fa encara més vulnerables», afegeix García. Aquestes persones solen arribar derivades des dels serveis socials o els centres de salut. També poden passar per un Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç municipal o per entitats del territori.

«Moltes persones també s'apropen a nosaltres gràcies al boca a orella», confessa la psicopedagoga. «Potser coneixen alguna persona que ha participat en el projecte, ha quedat molt contenta i els ho recomana».

Són famílies monomarentales o amb diferents situacions a què la maternitat les fa encara més vulnerables

Entre totes aquestes persones es troba Shirley, que va arribar del Perú fa tres anys per ajudar el seu marit, afectat per la COVID-19, que vivia a Espanya. Aquesta mateixa malaltia l'acabava d'arrabassar a la seva filla de 16 anys. A més, els seus altres dos fills, un d'ells autista, s'havien quedat al Perú.

A Espanya, un de cada tres nens i nenes es troba en situació de vulnerabilitat. Foto: Fundació La Caixa
A Espanya, un de cada tres nens i nenes es troba en situació de vulnerabilitat. Foto: Fundació La Caixa

En arribar aquí, es va quedar embarassada. La nouvinguda, Rebeca, va néixer amb síndrome de Down. D'entrada, la notícia va suposar una commoció per a Shirley i la seva família, però Rebeca és avui una nena activa i feliç. «Una terapeuta que atenia a la meva filla em va parlar d'aquest projecte de la Fundació», recorda. «Volia que Rebeca es relacionés amb altres nens i el personal del projecte em va rebre molt bé, ens van fer sentir part d'una família. És un espai on se'ns dona amor, se'ns dona molt suport i els petits es diverteixen i aprenen».

És un espai on se'ns dona amor i se'ns dona molt suport.

També participa en la iniciativa Maryam, una dona pakistanesa de 33 anys que viu a Espanya des de fa gairebé 19 anys. Va estudiar un curs de grau mitjà de monitora i un altre de Traducció. En el dia d'avui, Maryam és mare de tres filles i va a l'espai amb la més petita. «Vaig conèixer el projecte per amigues i m'encanta. Tothom és molt amable, aprenem com cuidar-nos del nostre nadó, primers auxilis, i t'ajuden en tot. Ha suposat un canvi molt positiu en la vida de la meva família», assegura.

Els diferents vessants del projecte

Els Tallers Familiars són l'essència del vessant educatiu del projecte. HI participen entre sis i vuit famílies, amb fills del mateix grup d'edat, i duren unes 80 hores, una o dues vegades a la setmana, depenent de l'edat dels petits. «Els tallers són espais de cura per a les famílies. L'objectiu és facilitar la relació entre la mare o el pare i el nen o nena», explica Soledad García.

«Són un espai de vincle i relació, allunyat de l'atrafegament diari.» En aquest espai, les famílies se senten segures i sostingudes, poden compartir els seus problemes i sentir que no estan soles.

«Avui dia, les maternitats són cada vegada més solitàries, però venir aquí fa que siguin una mica més solidàries: es comparteixen maneres de fer i pensar. Són un aprenentatge molt enriquidor a molts nivells», explica la pedagoga.

Més opcions de suport a les famílies

A més, les famílies poden gaudir del servei de suport a la inserció laboral per disposar d'itineraris d'inserció personalitzats. També poden optar a la Bonificació 0-3, que els permet deixar el seu fill o filla en el servei de "cangur" del centre perquè els pares puguin assistir a programes de formació. Les Trobades 0-3 estan pensats perquè les famílies puguin conèixer-se i compartir inquietuds, a més de facilitar l'avaluació de competències parentals i el desenvolupament infantil.

«També aprofitem per celebrar diferents festivitats locals o pròpies de la cultura de les famílies que van a l'espai. Un exemple de celebració és el Ramadà, les famílies musulmanes ho aprecien molt», afirma Solitud. Finalment, les famílies també reben un ajut econòmic destinat a fer front a les despeses del seu fill o filla, que consisteix en una targeta moneder de "la Caixa" en la qual es realitzen al llarg del curs tres càrregues de 300 euros.

El programa CaixaProinfancia atén més de 65.000 nens, nenes i adolescents. Foto: Fundació La Caixa
El programa CaixaProinfancia atén més de 65.000 nens, nenes i adolescents. Foto: Fundació La Caixa

«Òbviament, els diners no assoleixen per cobrir totes les despeses de la primera etapa de la criança, és una ajuda important», assenyala Solitud. Així ho confirma Shirley: «Més enllà de tot el suport moral, tranquil·litat, felicitat i contacte amb els nostres fills i filles, és indubtable que els ajuts econòmics van bé».

Per complementar tot això, la Fundació també ha posat en marxa una guia online per a les famílies que recolza totes aquestes experiències. Deu petits llibres per acompanyar des de l'embaràs fins a l'etapa del desenvolupament i el joc.

Una experiència que canvia vides i infanteses

La valoració que fan les famílies és molt positiva. «Jo recomano a totes les mares que s'apropin a l'espai», assegura Maryam. «L'experiència és meravellosa i mereix molt la pena». Shirley també recomanaria amb els ulls tancats a altres famílies que formin part del projecte.

Jo recomano a totes les mares que s'apropin a l'espai

La psicopedagoga reconeix que «és emocionant poder seguir el procés que fan les famílies». En ocasions, els pares arriben en situacions de molt estrès, preocupació o depressió. Gràcies al suport i a les relacions que es generen, el benestar de la família millora significativament. L'espai s'acaba convertint en una segona llar per a grans i petits.