Fins ara, en cas d'accident o avaria, els conductors havien de baixar dels seus vehicles per instal·lar, tant davant com darrere del turisme, uns triangles de seguretat a la carretera. Una operació que, segons la Direcció General de Trànsit (DGT), entre el 2018 i el 2020 va costar la vida de 42 persones en les vies interurbanes. Per evitar aquestes defuncions, el Consell de Ministres ha aprovat recentment un nou dispositiu de seguretat que consisteix en un llum intermitent groc que s'haurà d'instal·lar al sostre del vehicle.
"Aquest nou senyal garanteix la seva màxima visibilitat i comunicarà la seva activació, desactivació i geoposicionament al Punt d'Accés Nacional en matèria de Trànsit i Mobilitat, cosa que aportarà més seguretat", ha informat la DGT en un comunicat. Una nova mesura que no s'aplicarà d'un dia per l'altre, sinó que els conductors tenen quatre anys per adaptar-s'hi, ja que no serà obligatòria fins a l'1 de gener del 2026.
Millorar l'assistència a la carretera
Aquesta, però, no és l'única novetat que implementa el reial decret aprovat per l'Executiu espanyol a proposta del ministeri d'Interior, que persegueix regular els serveis d'auxili que s'efectuen a la via pública. Diàriament, al voltant d'11.000 vehicles efectuen tasques de rescat i assistència de vehicles que s'han quedat immobilitzats. Unes tasques que, des del 2017, han comportat la mort d'onze operaris a la carretera.
Un operari treballa en un accident entre dos vehicles / ACN
La normativa també preveu la creació d'un triangle virtual que s'activarà en el sistema a bord del vehicle i que permet alertar de la presència d'un perill proper. Aquest, però, no serà obligatori, sinó de caràcter voluntari i només podran obtenir-lo aquells vehicles connectats per mitjans telemàtics amb el Punt d'Accés Nacional en matèria de Trànsit i Mobilitat.
A més, aquest decret també estableix que, per norma general, l'operació d'auxili a la carretera (reparació o retirada) "s'ha de fer de la forma més segura possible per a tots els usuaris de la via". Per això, aquestes tasques no s'han de dur a terme al costat contigu al flux de trànsit, i els operaris han de comunicar del geoposicionament del vehicle immobilitzat a través de mitjans telemàtics a l'autoritat competent en matèria de Trànsit.
"Quan actuïn així, els vehicles d'auxili tindran preferència de pas i podran estacionar a la via pública per realitzar la corresponent operació", ha precisat la DGT en el comunicat.
A més, les tasques d'auxili les hauran de dur a terme operaris formats amb els coneixements necessaris i durant el rescat hauran de fer servir els equips de protecció individual que preveu la normativa sectorial d'aplicació.