Els bitllets d'avió a preus econòmics podrien tenir els dies comptats. La nova normativa europea obligarà totes les aerolínies a fer servir combustibles verds. Des de Brussel·les alerten que, el 2050, el combustible verd haurà de representar el 70% del total. Aquesta exigència es traduirà en l'augment dels preus dels vols, ja que el combustible és més car. Quan la normativa entri en vigor els preus se situaran en màxims històrics, perquè el nou combustible s'ha de fer a base de biomassa, i això és més car. Així ho ha explicat la investigadora ICREA a l'Institut d'Anàlisi Econòmica del CSIC, Mar Reguant, a RAC1, que ha advertit que "els bitllets podran arribar a costar entre dues i set vegades més del que costen ara". Reguant ha detallat que un bitllet de Barcelona a qualsevol capital europea podria tenir un cost de 200 euros, i en cas de tenir intenció de volar als Estats Units, els preus podrien elevar-se almenys fins als 700 euros.
Totes les aerolínies afectades
La majoria de les companyies aèries es veuran afectades per l'augment dels preus. Segons ha detallat, actualment només un 3% de les empreses fan servir el fuel sostenible: "Hi ha aerolínies que et donen l'opció de pagar el que contamines per sentir-te una mica millor, i només amb això ja t'adones que el preu passa a ser molt més alt". Malgrat que suposarà un creixement dels preus, Reguant ha defensat la normativa i ha recordat que "l'aviació ara mateix és molt barata. És molt barat volar, però ambientalment és terrible. Els preus pujaran i ens hem de replantejar aquests viatges". Tanmateix, ha reconegut que els impactes mediambientals són molt desiguals, ja que ha advertit que només un 1% de la població fa el 50% dels viatges en avió i, per tant, "la nova normativa farà que alguns mai més agafin un avió i que altres facin la meitat de viatges".
Reguant ha assenyalat alguns dels reptes que ens hauríem de plantejar de cara al futur: "Hem de mirar què fem amb els jets privats, que formen un gruix molt gran d'emissions, però també què fem perquè en aplicar la normativa les conseqüències no afectin només els més desafavorits".
Normativa europea
Des de l'1 de gener d'enguany, els aeroports de la Unió Europea i els subministradors de combustibles han de garantir que almenys un 2% del combustible per a aviació sigui ecològic. Aquesta norma forma part del paquet "Fit for 55", el pla de la UE per reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle en almenys un 55% en 2030 en comparació amb els nivells de 1990 i garantir la neutralitat climàtica el 2050. La nova normativa busca impulsar la utilització de combustibles sostenibles en el sector de l'aviació per reduir les emissions. Aquest percentatge mínim de 2025 s'elevarà cada cinc anys: 6% el 2030, 20% el 2035, 34% el 2040, 42% el 2045 i 70% el 2050. Els combustibles sostenibles del sector de l'aviació inclouen els combustibles sintètics, determinats biocarburants produïts a partir de residus agrícoles o forestals, les algues, els bioresidus, l'oli de cuina usat o determinats greixos animals.
En paral·lel, les companyies que operin dins o fora de la Unió Europea han de disposar d'un etiquetatge d'emissions de vol, que permet avaluar el comportament mediambiental dels vols.