Adif, la companyia pública estatal encarregada de la gestió de Rodalies, contempla la possibilitat que no es pugui recuperar la plena normalitat a la línia R2 Sud fins d'aquí a quatre mesos, segons un document intern enviat al personal. Segons ha avançat El Periódico, el comunicat el van rebre els treballadors després de l'avaria per l'incendi que hi va haver a l'estació de Gavà a principis de setmana. El document, que detalla consignes de circulació pels empleats durant el temps que duri l'avaria, especifica un temps d'aplicació des de dimecres 3 de maig fins al setembre de 2023. També es va enviar un missatge al personal des del Centre de Gestió d'Operacions de Renfe, en el qual s'especifica que la previsió de reparació és de quatre mesos.
Fonts internes expertes en el sistema de gestió de Rodalies han afirmat al diari barceloní que en un període d'un mes podria millorar el sistema de comunicacions i es podrien recuperar part dels trens ara aturats, però asseguren que "per la magnitud de l'avaria, no és una cosa provisional" i que si s'han pres les molèsties de fer comunicats interns com aquest és "perquè la situació durarà més de tres setmanes", tal com havia afirmat la ministra de Transports, Raquel Sánchez.
La ministra de Transports demana disculpes i Renfe manté que l'avaria ha estat per un llamp
La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha demanat disculpes als usuaris de Rodalies per les incidències a la línia i des de Renfe han afirmat que la reparació durarà tres setmanes. L'operadora ferroviària manté que l'origen de la incidència va ser un llamp, que va cremar el quadre de senyals de l'estació de Gavà la nit de l'1 de maig. Segons el secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports, Xavier Flores, "és la hipòtesi més raonable", i afirmar que ha afectat els sistemes de seguiment i de marxa dels trens, per la qual cosa és una de les pitjors incidències possibles, ja que ha deixat "a cegues" el monitoratge del servei.
Raquel Sánchez ha acusat la Generalitat de generar polèmica entorn de l'origen de la incidència i ha demanat que "deixi de fer campanya amb això". El govern català ha apuntat al fet que no ha estat un llamp, sinó la manca d'inversió en la xarxa ferroviària. El secretari de Mobilitat de la Generalitat, Marc Sanglas, ha afirmat que les explicacions d'Adif són "insuficients" i ha anunciat que la Generalitat farà una auditoria pròpia per esclarir la incidència. Segons ha mostrat un mapa del Servei Metereològic de Catalunya (Meteocat), que ha fet un informe sobre el tema, dilluns passat no va caure cap llamp sobre Gavà ni sobre el Baix Llobregat.
El problema de @rodalies és que partim d'una dècada de desinversió absoluta de l'anterior govern i això no es pot arreglar un dia per l'altre.
— Raquel Sánchez (@raquelsjimenez) May 4, 2023
Treballem per millorar el servei, però també la Generalitat ha de complir les seves competències i deixar de fer campanya amb això. pic.twitter.com/hzhSOxKAY1
Servei alternatiu per carretera i tres trens per hora a Gavà
Durant el temps que es mantingui el desgavell i des d'aquest dijous s'ha reforçat el servei per carretera, amb la flota de busos de Renfe, per evitar aglomeracions als trens per la falta de trens a l'R2, que connecta Barcelona i Sant Vicenç de Calders. Durant el temps que durin les reparacions, l'estació de Gavà només tindrà operatives dues vies i dues andanes. Aquest divendres els trens circulen a una freqüència de tres per hora i sentit en el tram afectat per l'incendi. Dos trens són de la línia R2 Sud amb l'itinerari habitual, mentre que el tercer para en totes les estacions de Garraf, Platja de Castelldefels, Viladecans, El Prat i Bellvitge, segons ha informat Renfe.