La que fins ara una de les tres estacions més antigues de l’Estat, junt amb les de Cornellà de Llobregat i Sant Andreu Comtal de Barcelona, ja és història. En menys de 48 hores, els operaris d’Adif han reduït a runes l’històric edifici construït l'any 1854 i amb més de 170 anys d'història. Els treballs van començar poc després que dimarts es desallotgés l’activista que la va ocupar durant sis mesos en defensa de la seva preservació. Al solar que ha quedat lliure s’hi construirà la nova estació soterrada, que tindrà un pressupost de més de 17 milions d’euros. Tot i que Adif i l’Ajuntament es van comprometre a preservar i integrar alguns elements patrimonials a la futura estació, veïns del municipi, que aquest vespre s'han manifestat contra l'enderroc, temen que finalment no s’hagi salvat res.

Protesta contra l'enderrocament

L'enderrocament s'ha produït en menys de 48 hores, un procés que va començar després que el dimarts passat es desallotgessin els activistes que havien okupat l'edifici des del passat juny en senyal de protesta i en defensa de la seva preservació. Durant l'enderrocament, una cinquantena de manifestants es van concentrar davant l'estació en senyal de protesta. Tal com informa el mitjà Fet a Sant Feliu, la protesta va començar a la plaça de la Vila de la localitat del Baix Llobregat a les 18h sota el lema de 'Sí al Soterrament! Sí a l'estació'. Els manifestants argumentaven que no estan en contra del soterrament d'aquesta estació i asseguren que Adif, l'empresa propietària de l'edifici, no va respectar el mandat judicial i van "actuar per la força i fora de la llei". 

El conflicte va començar el passat abril del 2010, quan l'Ajuntament de Sant Feliu va presentar un projecte de soterrament de les vies en el qual es contemplava l'enderrocament de l'estació. Per aquestes vies hi passen les línies R1 i R4, amb una quantitat d'1.590.000 passatgers l'any. Davant del projecte del consistori socialista, la plataforma 'Salvem l'Estació' va demanar la deconstrucció de l'edifici per tal de poder recuperar, conservar i reaprofitar els actuals elements de l'estació. Tot i les demandes del veïnatge, l'exministre popular de Foment, Íñigo de la Sierna, va anunciar el 2018 que l'any següent (2019) començarien les obres per a un nou edifici, basades en el projecte del 2010.

Tanmateix, hi ha altres veïns que sí celebren un nou edifici. De fet, s'hi va celebrar una consulta, en la qual l'opció guanyadora va ser la del projecte del 2010. Tot i això, els veïns en contra de l'enderrocament asseguraven que es tractava d'una consulta enganyosa, ja que, a perer seu, es basava entre escollir en mantenir l'actual estació i l'enderrocament total de l'edifici. 

La nova estació

Després de mesos de demores, Adif començarà les obres de la nova estació licitada pel Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible licitat per 17,7 milions d'euros. La nova estació formarà un conjunt amb un tram soterrat i la urbanització de la superfície. De fet, les obres compten amb el finançament dels fons europeus i compten amb un accés integrat a peu de carrer i un vestíbul a la planta intermèdia i el nivell d'andanes. El nou edifici tindrà la planta a nivell de carrer, comptarà amb un local comercial, tindrà un ascensor, una escala fixa i dues escales mecàniques. Fins ara s'han perforat 71 dels 654 metres d'aquest sector. La resta dels gairebé 2 quilòmetres del traçat integrat es realitza mitjançant pantalles, sobre les quals es construeix la llosa de cobertura, de les quals ja se n'han executat més de 850 metres. En aquest àmbit destaca el tram final, situat en la frontera amb el municipi de Sant Joan Despí, on ja han finalitzat totes les pantalles i es realitza l'última llosa superior, al costat de la riera de Pahissa. El projecte en la seva totalitat forma part de la integració del ferrocarril al municipi, amb l'objectiu d'evitar més morts en diversos passos a nivell. 

Nova estació de Sant Feliu de Llobregat / Ajuntament de Sant Feliu
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!