El nivell educatiu dels adults espanyols, en la mateixa línia que la dels infants, se situa per sota de la mitjana de la Unió Europea i l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE). Un de cada tres adults a Espanya (31%) té "mancances rellevants" en matemàtiques, llengua o resolució de problemes, segons les dades de l'últim informe del Programa Internacional per a l'Avaluació de les Competències de la Població Adulta (PIACC) de l'OCDE. A l'estudi, han participat adults d'entre 16 i 65 anys de 31 països, majoritàriament de països de l'OCDE.
En general, la població espanyola està per sota de la mitjana de la UE i l'OCDE en els tres apartats analitzats. A matemàtiques, els adults obtenen 250 punts, mentre que la mitjana de l'OCDE és de 263 punts i la de la UE de 264. Pel que fa a la lectura, els espanyols ha obtingut 247 punts, mentre que la mitjana de l'OCDE és de 260 punts i la de la UE de 259. I per últim, en resolució de conflictes, els adults espanyols han obtingut 241 punts, mentre que la mitjana de l'OCDE és de 251 punts i la de la UE de 250.
Espanya, a la cua de la UE
Espanya obté una de les pitjors puntuacions de la Unió Europea, en línia amb països com Letònia, Hongria o Croàcia. Els únics estats membres que van presentar pitjors xifres van ser Itàlia, Polònia i Portugal. En matemàtiques, l'estat espanyol se situa en vuitena posició per la cua i el país amb millor resultat és Finlàndia (294 punts), mentre que en la competència de lectura se situa en setena posició per la cua en un rànquing també liderat per Finlàndia (296 punts). Per últim, en resolució de conflictes, els adults espanyols es troben en desena posició per la cua, mentre que Finlàndia també lidera la classificació amb 276 punts.
Les puntuacions més baixes a l'Estat corresponen a la resolució de problemes lògics, un camp on un 35% dels espanyols va obtenir resultats insatisfactoris (la mitjana de l'OCDE va ser del 29%). Segons l'organització, aquest grup d'adults poden solucionar problemes simples amb poques variables que no canvien i poca informació rellevant, tot i que comencen a experimentar dificultats en problemes que requereixen diversos passos o aquells que necessiten que es faci un seguiment de diverses variables. Pel que fa a la resolució de problemes numèrics, un 30% dels enquestats a l'Estat va obtenir una puntuació baixa, una xifra més elevada en comparació a la mitjana del 25%. En aquest cas, els individus poden resoldre problemes matemàtics bàsics amb nombres sencers o diners, entendre els decimals i identificar informació en taules. No obstant això, resoldre problemes que inclouen percentatges ja els suposa una dificultat.
En comparació amb la mitjana de la UE, el percentatge d'espanyols que van aconseguir millors puntuacions en cada categoria és inferior a la mitjana. En concret, només un 4% presenta altes capacitats en comprensió lectora quan la mitjana de l'OCDE és del 12%. Pel que fa als problemes numèrics, un 6% dels espanyols assoleix les qualificacions més altes, mentre que la mitjana és del 14%, i respecte als problemes lògics el percentatge baixa al 2% (a l'OCDE és del 5%).
El rendiment cau amb l'edat
Segons les dades de l'informe, el nivell de rendiment dels adults espanyols en les tres matèries analitzades disminueix amb l'edat. En lectura, se situen entre el valor màxim (257) dels joves entre 16 i 24 anys, i el mínim (235) que es dona en els majors d'entre 55 i 65 anys. En matemàtiques, se situen entre el valor màxim que és de 256 i el mínim, de 241. Per últim, respecte a la resolució de problemes, estan entre els 248 i els 230.
En el conjunt de països i economies analitzades, un major nivell d'estudis s'associa a un major domini de la lectura, les matemàtiques i les habilitats per a la resolució adaptativa de problemes. En l'informe d'enguany, la població adulta espanyola amb educació terciària ha obtingut 26 punts més en lectura que aquells amb educació secundària, mateixa diferència a favor d'aquests respecte als que tenen nivell educatiu inferior. A la mitjana de la UE, també s'observa major dispersió que a Espanya amb 32 i 40 punts entre aquests subgrups.
Respecte a la bretxa de gènere, només s'observa en el domini de les matemàtiques on la diferència de resultats, a favor dels homes, és de 10 punts per sobre, igual que la mitjana de l'OCDE. Les diferències en lectura i resolució de problemes no són significatives.