El dia no era l’ideal. La boira i les condicions de visibilitat no eren les òptimes. Però això no ha impedit que el primer vol d’Air Nostrum procedent de Palma de Mallorca pogués aterrar aquest divendres a l’Aeroport d’Andorra-La Seu poc abans de l’horari previst de les 10.10 hores, amb 40 passatgers a bord (sobre un màxim de 50 que podien viatjar per motius de seguretat), tot i que l’avió té una capacitat de 72 persones. És el primer avió de la nova ruta entre l’aeroport que connecta la Seu d’Urgell i Andorra amb les Illes Balears, i que forma part de l’estratègia d’impulsar l’activitat d’aquest aeroport perquè sigui una porta d’entrada al Pirineu català i al Principat per als viatgers procedents de l’estat espanyol i la resta d’Europa. El vol ha sortit a les 8.45 h de Palma, ha aterrat cap a les deu del matí, i el mateix avió s'ha tornat a enlairar amb 20 persones a bord de tornada a Palma a les 10.45 h. L'horari dels vols que sortiran diumenge són sortida des de Palma a les 13.45 h i tornada a les 15.45 h.
Única companyia que opera, també amb vols a Madrid
Air Nostrum oferirà dos vols els divendres i els diumenges durant la temporada d’hivern, fins al 31 de març, però la voluntat és que la ruta pugui seguir operativa durant l’estiu, si aconsegueix consolidar-se. Actualment, Air Nostrum és l'única companyia que opera, regularment, a la Seu d'Urgell amb un vol cap a Madrid. La filial regional d'Ibèria va guanyar el concurs del govern andorrà, amb dos vols setmanals a la capital de l’estat. El primer avió procedent de Madrid va aterrar a l'aeroport el 17 de desembre del 2021. Air Nostrum va tornar a ser la companyia que va resultar adjudicatària del concurs públic que va fer el govern del Principat per la ruta a Palma. El bitllet té un preu a partir de 50 euros i els residents de les Balears disposen d’un descompte del 75%. La companyia també facilita la connexió interna amb els aeroports d'Eivissa i Menorca amb el mateix bitllet entre la Seu i Palma.
Col·laboració entre la Generalitat i el Govern d'Andorra
L’Aeroport de la Seu d’Urgell (el nom comercial és Aeroport d’Andorra-La Seu) és una instal·lació propietat de la Generalitat de Catalunya, que a través de l'empresa Aeroports de Catalunya gestiona altres infraestructures aeroportuàries com l’Aeroport de Lleida-Alguaire o l’aeròdrom de la Cerdanya. Després d’anys tancat i sense operar vols per motius de seguretat, fa 9 anys, va reobrir la seva activitat comercial després de les obres de millora que va fer la Generalitat i des del 2015 té la condició d’aeroport internacional. Des de la nova etapa, el Govern i el govern d'Andorra han signat dos protocols de col·laboració per dur a terme una gestió conjunta de l’espai, amb aportacions econòmiques per part del Principat. La consellera de Territori del Govern de la Generalitat, Ester Capella, ha destacat que l'aeroport és "una infraestructura estratègica de país" que està "al servei de tot el Pirineu" i ha fet valdre la col·laboració entre la Generalitat i el govern d'Andorra en aquest àmbit, que es remunta al 2015. En declaracions a l’ACN, Capella també ha detallat que l'any passat van utilitzar l’aeroport uns 9.000 passatgers, xifra que es preveu que augmenti "notablement" amb la nova ruta a Palma, ja que aquesta representa duplicar els vols regulars que s'oferien amb "un nou al·licient i incentiu per les activitats turístiques i econòmiques".
Jordi Torres, ministre andorrà de Turisme, ha destacat, per la seva part, que l'aeroport "s'està consolidant com una opció per connectar el territori". També ha destacat el potencial que té l'aviació corporativa, amb més de 200 operacions durant l'any passat. Pel que fa a la nova connexió a Palma, ha explicat que és un mercat que té molt interès a visitar el Principat i que la intenció és consolidar-la per poder-la oferir a l'estiu i apropar als habitants del Pirineu a les Illes Balears.