Enèsim dia de caos a l'aeroport del Prat. Les franges de vaga de l'empresa de seguretat Eulen als controls de l'aeroport del Prat han deixat aquest divendres cues de quasi dues hores. Les cues han començat de matinada i a les 5.00 ja hi havia grans aglomeracions als vestíbuls de l'aeroport que superaven els 45 minuts, tot i que l'hora d'aturada no començava fins a les 5.30.
Els passatgers, la majoria informats de la situació, s'han desplaçat a l'aeroport amb prou hores de marge per evitar perdre vol. Tot i això, s'han registrat alguns casos en què els usuaris han quedat encallats al control i no hi han arribat a temps. A partir de les 6.30, a poc a poc, el servei ha tornat al funcionament habitual i les cues han anat reduint-se fins a situar-se en els 20 minuts.
Més tard, per no sobrecarregar el control principal en vista a la segona franja de vaga, s'han desviat alguns passatgers de vols nacionals cap a una altra entrada i també s'ha creat una cua especial per a famílies amb nens i gent gran. Algunes persones que feien cua s'han queixat per falta d'informació i problemes d'organització per part de l'empresa i d'AENA.
Al llarg del matí, les cues han tornat a créixer fins a situar-se a temps d'espera d'entre una hora i una hora i quart. La situació s'ha agreujat quan ha començat la segona franja de vaga de 10.30 a 11.30. Davant d'aquest panorama, els ànims han anat caldejant-se i el nerviosisme dels passatgers ha arribat a l'extrem d'intentar agredir el personal d'informació de l'aeroport.
Les cues s'han allargat especialment a la T-2, fins al punt que sortien de les instal·lacions i la gent continuava fent cua al carrer. De cara al migdia, les aglomeracions han anat reduint-se, a l'espera d'una tarda amb dues aturades més programades: de 16.30 a 17.30 i de 18.30 a 19.30.
Una tarda més tranquil·la
Al llarg de la tarda, no s'han produit cues de tanta importància com al matí. Durant la tercera franja d'aturades (de 16:30 a 17:30), s'han produit cues que han arribat a poc més d'una hora d'espera en el punt més àlgid, però els passatgers en tot moment caminaven per dins la cua, no estavan aturats completament. La majoria han arribat a l'aeroport entre 3 i 4 hores abans de la sortida del vol.
Els viatgers que anaven acompanyats per nens petits han estat redirigits per les aerolinies directament per la via ràpida per famílies, tal i com també s'ha fet durant les dues primeres franges.
Durant la quarta i última franja d'aturades (de 18:30 a 19:30), la gentada ha desaparegut i inclús hi ha hagut menys cua que normalment, segons han afirmat treballadors d'AENA. Aquests, han especulat que una possible causa seria el fet que els passatgers han estat tan previsors que s'han desplaçat fins l'aeroport amb molta antelació, cosa que ha disminuit en gran mesura les cues d'aquesta última franja.
Com va la negociació?
Durant dues hores, Aena s'ha reunit amb els vigilants de seguretat i Eulen amb l'objectiu de facilitar la negociació entre tots dos davant les jornades de vaga, que a partir del 14 d'agost seran totals. Fonts coneixedores de la trobada han explicat que la reunió "ha anat bé" i que tant l'empresa com els treballadors han manifestat la "predisposició a l'entesa".
Les principals reivindicacions de la plantilla fan referència a condicions de treball i d'organització i la companyia s'ha mostrat disposada a adoptar les mesures necessàries per millorar algunes qüestions. Tenint en compte la bona marxa de la reunió celebrada a l'aeroport del Prat, les fonts consultades asseguren que és possible que es trobi "una solució positiva" al conflicte "en les pròximes hores".
A la una del migdia, s'ha convocat una altra reunió entre AENA, Eulen i el Departament de Treball.
Ginesta, optimista
El secretari general de Treball, Josep Ginesta, s'ha mostrat optimista sobre el resultat d'aquesta reunió. "És possible i factible que abans del dia 14 estigui resolt", ha assegurat en una entrevista a Catalunya Ràdio. "El bri d'esperança del pas d'AENA -de convocar la reunió- fa que siguem optimistes".
Tot i això, Ginesta ha criticat la sanció de fins a 300.000 € a Eulen que AENA va anunciar aquest dijous. "La multa és posar benzina al foc", ha valorat, en una situació en què el que s'hauria d'intentar és que "els treballadors no tinguin la sensació que les seves condicions són pitjors que les d'un treballador de la resta de l'Estat".