"Fins aquí hem arribat els vigilants". Genoveva Sierra, una de les portaveus del comitè de vaga dels agents de seguretat de l'aeroport del Prat, no veu sortida ni negociació possible al conflicte i preveu que aquest agost "l'aeroport es quedarà sense personal". A banda dels vigilants que ja no estan fent hores extres i els que estan fent vacances, s'hi han de sumar els que estan agafant la baixa i els que es busquen un altre lloc on treballar.
"Els únics que lluiten per la seguretat som els vigilants. La gent ens deixa verds i cobrem 900 euros". Sierra explica que el conflicte ve de lluny. Ella fa 8 anys que treballa a la T-1 de l'aeroport del Prat, des de la seva inauguració, i les coses han canviat molt. Al principi totes les portes estaven obertes. Actualment hi ha tancats entre 5 i 6 escàners perquè falten 30 persones per fer-los funcionar.
A l'octubre ja van traslladar la situació als responsables de l'empresa, però ningú ha mogut fitxa i ara preparen una vaga indefinida que està previst que comenci el 4 d'agost, en plena operació de vacances d'estiu.
El personal de vigilància ha decidit fer "un crit d'alerta perquè estem esgotats", diu Sierra. "A ningú li importa la seguretat, només els importen les cues. Però si passa res, el responsable és el vigilant", explica la portaveu del comitè de vaga davant la situació que s'està vivint aquests dies a l'aeroport.
Aena ja ha insinuat que pot arribar a rescindir el contracte si continua la situació i manté que qui ha de negociar les condicions laborals és l'empresa i els treballadors, però els vigilants no s'entenen amb Eulen i responsabilitzen l'encarregat de recursos humans de "desfermar la ira".
Un concurs a precari
Per què volen els treballadors que Aena s'assegui a la taula de negociacions? Perquè no veuen possible que Eulen es comprometi a solucionar res, atès que el cap de recursos humans "diu no a tot".
Les noves condicions del concurs que va convocar Aena van fer canviar les regles del joc. De tenir-ho tot obert, amb personal suficient —encara que no fes falta—, ara s'ha passat a tancar alguns controls i a tirar, per norma, de les hores extra dels treballadors, en un aeroport que al llarg de 8 anys ha crescut en nombre de passatgers i vols.
"Aena va rebaixar les condicions del concurs i va donar potestat a Eulen d'obrir els filtres que volgués. Va donar el poder a les empreses de vigilància", i això va provocar, segons Genoveva Sierra, que Eulen, per abaratir costos, anés retallant el servei.
Condicions extremes
"16 hores mirant un escàner, al final veus doble". Els vigilants d'Eulen de l'aeroport del Prat treballen per sistema unes 16 hores. Com no hi ha personal, tampoc poden fer pauses per anar al lavabo o menjar. A un agent de seguretat que entra a les 13h, no se'l relleva fins a les 19.15h per poder anar al lavabo. Això ha provocat diverses baixes per cistitis, a més de les d'ansietat i gent plorant perquè no aguanten la pressió. També hi ha moltes reduccions de jornada que obliguen a la resta de la plantilla a fer hores extres.
Algunes treballadores han perdut la criatura durant l'embaràs per les condicions laborals. Prosegur, l'empresa que gestionava la seguretat al Prat abans, havia negociat baixes per risc d'embaràs que Eulen va eliminar quan va arribar.
Els vigilants de seguretat de l'aeroport del Prat no arriben als mil euros de sou perquè tenen els plusos que havien negociat amb l'anterior empresa, Prosegur, però els que entren de nou a Eulen, no els cobren i tenen una nòmina de 800 euros al mes.
Per norma, fan entre 80 i 90 hores extres al mes, quan la llei només permet fer-ne 80 l'any. "El conveni és una porqueria", conclou Genoveva Sierra.
"No hi ha vigilants que vulguin venir a treballar amb aquestes condicions", diu Sierra.
Tots de cul
"Els passatgers estan contra nostra. Aena està en contra. L'empresa no ens escolta", diu Genoveva Sierra per intentar explicar que se senten sols amb la seva reivindicació.
Els passatgers "ens insulten, ens empenten. Treballem amb una càmera davant i una al darrere", lamenta mentre explica que a més de fer el control de passatgers i maletes, de tant en tant el sistema de l'aeroport els posa una "trampa", una bomba fictícia a l'escàner que han de detectar, o salta l'aleatori, que provoca que s'hagi de revisar exhaustivament el passatger.
"Els únics que lluitem per la seguretat som els vigilants", repeteix, i explica que si les cues sobrepassen els 10 minuts d'espera, Aena sanciona l'empresa de seguretat.
Cobrar menys que a Renfe i que un partit de futbol
Alguns dels vigilants ja no fan hores extres, però sí que s'han buscat feines complementàries. Els partits de futbol es paguen bé. Molt millor que controlar la seguretat d'un aeroport. Perquè "l'hora extra en un partit de futbol és més cara que la de la seguretat de l'aeroport".
D'altres han tirat la tovallola i han marxat "on mai havien volgut anar", a Renfe o al metro, on es cobra menys, però on hi ha menys responsabilitat i es treballa més tranquil.