L'aeroport del Prat anticipa un estiu complicat a conseqüència de la massificació del trànsit aeri post covid i la "poca preparació" de les empreses del sector per recuperar el 100% dels empleats abans de la temporada alta. El responsable del sector aeri d'UGT, José Ramírez, ha advertit que la situació és millor que la d'altres com Amsterdam, Frankfurt o Londres, tot i que assegura que "les plantilles comencem a patir molt i no hem arribat a l'estiu". Els sindicats denuncien "manca de personal generalitzada", des del handling fins als controls on la policia espanyola enfronta un augment de gestions de passaports pel Brexit. Al seu torn, les companyies aèries anticipen retards en un estiu programat "a màxima capacitat" però amb menys plantilla.
Aquesta situació de caos ja s'ha pogut veure durant les darreres setmanes en diversos aeroports europeus que han viscut jornades de cancel·lacions massives i retards constants per falta de personal després dels acomiadaments massius d'empleats fixos. Encara que la situació sigui pitjor en altres aeròdroms "ens trobem amb un efecte boomerang que ens retorna el problema a Barcelona", diu Ramírez. Als aeroports catalans, els ERTO han protegit les plantilles fixes i la problemàtica se centra a recuperar els empleats temporals, que fa dos anys representaven la meitat del total. Una setmana abans de l'inici de l'estiu, els empleats del sector han denunciat que el creixement de la demanda de vols tant de viatges com de negocis "ha agafat el sector per sorpresa i poc preparat". "La indústria ja preveia que el 2022 començaríem a sortir de la pandèmia, però no tan aviat", ha assegurat Javier Fernández-Picazo, secretari del sindicat de pilots Sepla, que puntualitza que la recuperació dels nivells del 2019 es materialitzarà el 2024.
Falta de personal
Empreses com Ryanair han començat a manifestar-se en contra d'aquesta situació, ja que també denuncien, que estan "curts de personal" i es troben amb dificultats per cobrir vacants, deixant mig buits els cursos de formació del personal, explica la secretaria general de la secció sindical d'USO a la companyia irlandesa, Lidia Arasanz. La resposta de la companyia davant d'aquesta problemàtica ha estat convocar una vaga per a finals de juny i primers dies de juliol. La vaga convocada pel sindicat de tripulants de Ryanair USO i Sitcpla, de moment, serà de 6 dies de 24 hores: els dies 24, 25, 26 i 30 de juny, i els dies 1 i 2 de juliol. "Estem fent moltes hores, se'ns demana que treballem en dies festius. (..) Fem jornades molt intenses i molt dures hi ha dies amb 12 hores de feina i 4 salts diaris", detalla Arasanz. La petició principal dels treballadors per l'aturada, però, és que l'empresa reprengui les negociacions del conveni pels tripulants de cabina i compleixi les sentències judicials per millorar les condicions laborals.
En el cas dels pilots, també s'ha detectat un descens de treballadors tot i que més petit que en altres feines del sector com les del handling. Les jubilacions no s'han cobert perquè "la indústria és molt prudent a l'hora de fer contractacions enmig d'una crisi econòmica amb preus alts de combustible", assegura el representant de Sepla. Així doncs, les empreses estan "programant a màxima capacitat amb menys avions i tripulació de reserva que el 2019", resumeix Fernández-Picazo, fet que tensa molt més l'operativa pel conflicte del trànsit aeri o meteorologia adversa.
Manca de previsió
No només les companyies aèries encaren la temporada alta amb un gran volum de feina, sinó que aquest problema també s'està vivint entre els cossos policials, que s'han trobat amb menys efectius dels necessaris per controlar els passaports dels passatgers de fora de l'espai Schengen, on recentment s'hi ha afegit una de les masses de turistes que més passa pel Prat, els britànics, amb motiu del 'Brexit'. Les cues que ja s'han viscut en aquests controls han provocat crítiques del sectors econòmics vinculats al turisme, que han reclamat l'Estat que actuï i reforci els filtres. "No entenem com s'han produït les situacions que s'han produït les últimes setmanes. Hi ha hagut un tema de falta de previsió", ha explicat la directora del gabinet d'estudis en infraestructures de la Cambra de Barcelona, Alícia Casart.
Segons la Cambra, en aquests moments l'activitat aèria equival a la que hi havia el gener del 2019, de manera que encara hi ha força marge d'augment a mesura que s'acostin les setmanes centrals de l'estiu. "Podria produir-se una situació de col·lapse si no es dimensionen els efectius de forma apropiada a la demanda que es pot preveure que arribi", alerta. Així mateix, lamenta que a diferència d'altres problemes relacionats amb el tràfic aeri, com les vagues o els contratemps meteorològics, els controls són una variable que sí que es podia anticipar des de les administracions, i no s'ha fet.