Els aeroports del món i els que gestiona Aena, també el de Barcelona-el Prat, recuperen a poc a poc la normalitat aquest dissabte després de la jornada de caos viscuda aquest divendres a causa de la fallada dels sistemes de Microsoft en plena època estival de desplaçaments per vacances. Amb motiu d'una actualització incompatible o defectuosa d'un servei de ciberseguretat de l'empresa Crowdstrike, que va provocar la caiguda de Windows, els sistemes informàtics de la companyia pública espanyola de gestió aeroportuària, i també dels aeroports d'arreu del món, van col·lapsar, fent que tots els processos com la facturació haguessin de realitzar-se de manera manual, amb paper i bolígraf, i, així, provocant llargues cues i aglomeracions. Més de 33.000 vols es van haver de cancel·lar a escala global, uns 400 a la xarxa d'Aena, desenes de milers de persones es van quedar en terra i es van desquadrar tots els horaris. De moment encara es registren avui alguns retards i reubicacions de passatgers que no van poder volar ahir.
Aena ja ha restablert els seus principals sistemes i ha destacat la gestió de la crisi tot i les cancel·lacions. Des del matí i cap a les 19.00 h d'aquest divendres, els moments crítics de la fallada informàtica, es van operar 5.600 vols a tots els aeroports de la xarxa d'Aena i se'n van cancel·lar uns 400, la qual cosa suposa un 6,5% del total de vols programats, uns 7.400. L'empresa pública ha destacat que els aeroports han estat operatius en tot moment, malgrat els retards en els serveis. A més de Barcelona-el Prat, també s'han produït afectacions importants a Madrid-Barajas i a l'aeroport de Palma, ambdós molt tensats donada la seva importància i l'època de l'any.
Aerolínies com Iberia, Air Europa, Air France, KLM, Eurowings, Vueling, Ryanair o Wizz Air també han experimentat fallades en els seus sistemes informàtics, de manera que els usuaris no podien fer el 'check-in' dels seus vols a través de l'aplicació o la pàgina web de les companyies i aquestes han recomanat arribar als aeroports amb fins a tres hores d'antelació perquè s'haurien de fer de manera manual i presencial a les terminals. Es recomana encara, doncs, que els passatgers consultin a les seves aerolínies sobre l'estat dels vols i dels seus bitllets.
Tots els vols de diverses de les grans companyies aèries estatunidenques, entre elles Delta, United i American Airlines, van quedar-se en terra en la matinada del divendres a causa d'aquesta apagada. Arreu d'Europa, han estat molts els aeroports afectats. És el cas de l'aeroport de Heathrow a Londres, un dels de major trànsit, on han implementat plans de contingència per a minimitzar l'impacte en els viatges. També els aeroports de Luton, Gatwick, Stansted, Edimburg, Manchester, Roma, Schiphol (Amsterdam), Berlín, Zúric o Cracòvia.
Afectacions "lleus", valora el govern espanyol
El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, va assegurar ahir que les fallades dels serveis en el núvol de Microsoft no han provocat "grans problemes" en els aeroports i han afectat sobretot els sistemes de facturació d'Aena, però que s'han anat recuperant "a poc a poc". El ministre va fer aquestes declaracions a Vitòria on va visitar les obres del centre logístic d'Adif, en ser preguntat per la caiguda informàtica que ha afectat també tota mena d'empreses, bancs, indústries i institucions, deixant un panorama de pantalles blaves amb el símbol ':('.
En aquest sentit, Puente va voler felicitar a Aena i al personal dels aeroports "que en alguns casos estan fent l'embarcament i la facturació de manera manual per a evitar que en aquestes dates els viatgers es vegin afectats". El ministre va explicar que la incidència es deu al fet que un antivirus vinculat a Microsoft, molt implantat en l'àmbit mundial i que utilitzen empreses privades i públiques de tot el món i és un dels més fiables, "ha fet una actualització aquesta nit". "Afortunadament en el cas d'Espanya l'afectació està sent menor que en altres llocs", va afegir.
Per la seva part, el ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, va assegurar també ahir que la caiguda patida en els sistemes de Microsoft ha afectat de manera "lleu" la xarxa d'aeroports d'Aena. En declaracions als mitjans durant una visita a Mataró (Maresme), Hereu va explicar que aquesta fallada informàtica internacional va obligar a posar en marxa la gestió d'un sistema de contingències que fa la tramitació manual tant de la facturació com del control de passaports. Això va impedir que hi hagués grans incidències, afirmà: "Estem molt a sobre i s'estan reforçant els sistemes policials per poder gestionar aquesta contingència".