Les obres pendents a la xarxa de Rodalies de Catalunya que el govern espanyol ha iniciat aquest 23 d'abril impliquen afectacions als trens de Rodalies i canvis en més de la meitat de les línies de Renfe de l’àrea de Barcelona. Les obres, de gran complexitat i planificació, suposaran un impuls decidit al Pla de Rodalies i consistiran principalment en la integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat i a la remodelació de l'estació de Molins de Rei, així com per al desenvolupament del Corredor Mediterrani al túnel de Castellbisbal i l'avenç al sector Sant Andreu-La Sagrera, amb actuacions a la nova estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal i el trasllat del corredor d'ample convencional Barcelona-Granollers-Portbou per l'interior del qual serà la futura estació de La Sagrera.
Quines són les línies de Rodalies més afectades per les obres?
Les afectacions a Rodalies de Catalunya es concentren a les línies de tren R1 (la línia del Maresme) i l’R4, que connecta el Vallès, el Baix Llobregat i el Penedès amb Barcelona. Però també hi ha canvis per als usuaris de l’R3, la línia de Vic, Ripoll i Puigcerdà. Un seguit de treballs que comportaran una inversió de 471 milions d'euros. El desenvolupament de les obres és incompatible amb el manteniment del servei ferroviari, per aquest motiu, des del 23 d'abril fins al febrer del 2023, es limita la capacitat operativa i s'ha reprogramat horaris i freqüències de pas a les línies R4, R8 i R1.
Horaris i afectacions a l'R1, línia de Rodalies Maresme-Barcelona
Les obres comporten menys servei al Maresme i el Baix Llobregat, i, per tant, hi ha menys trens fins a Molins de Rei. I també menys a tot el Maresme.
- A la línia Molins de Rei - l'Hospitalet de Llobregat, els viatgers disposaran dels trens de l'R4:
- Una freqüència de 15 minuts, en lloc de cada 10, com és habitual.
- Durant les hores punta, tant del matí com de la tarda, es reforça el servei garantint una freqüència de 10 minuts.
- A la línia l'Hospital de Llobregat - Maçanet - Massanes:
- A les hores punta, tant del matí com de la tarda, es reforça el servei garantint una freqüència de sis trens per hora i sentit.
- A la resta de la jornada, hi ha quatre circulacions per hora i sentit.
- Durant tot el dia, s'ofereix un increment de places mitjançant la circulació de trens en doble composició.
Paral·lelament, aquesta reprogramació permet els serveis a les següents línies:
-
R3: L'Hospitalet - Vic - Puigcerdà:
- Un increment de les quatre freqüències, dos per sentit, entre Barcelona i Vic.
- La recuperació dels trens serveis per sentit l'Hospitalet - La Garriga. Aquests trens finalitzaven el seu recorregut a Les Franqueses del Vallès.
-
R7: Molins de Rei - Cerdanyola per Sant Andreu Arenal:
- En hora punta hi ha una freqüència de quatre serveis per sentit de la línia R7 fins a Molins de rei.
- Durant tot el dia s'incrementen dues noves circulacions respecte a l'oferta total.
- Tots els trens tindran enllaç a Sant Andreu Arenal amb els trens de la línia R4, en ambdós sentits.
R8: Martorell - Granollers Centre per Cerdanyola Universitat
La circulació queda interrompuda entre Martorell i Rubí:
- Els trens inicien i finalitzen el seu recorregut a l'estació de Rubí.
- El trajecte Rubí - Martorell es fa amb un servei d'autobús.
R4: Els trens que surten i acaben a Martorell ho fan des de Castellbisbal
Els trens de l'R4 que habitualment comencen o finalitzen el seu recorregut a Martorell a partir d'ara ho hauran de fer des de Castellbisbal:
-
Sant Vicenç de Calders - Castellbisbal:
- La freqüència és de dos trens per hora i sentit.
- Servei de reforç amb autobús entre Castellbisbal i Martorell.
-
Castellbisbal - Terrassa:
- Hi ha una freqüència de quatre trens per hora i sentit amb reforços i freqüència en les hores punta.
-
Terrassa - Manresa:
- En aquesta línia es manté el servei habitual.