Els actes vandàlics al metro de Barcelona són cada cop més habituals i més agressius. Ja no són grafiters que fan pintades reivindicatives al metro, sinó que es tracta de vàndals ferroviaris que van armats amb pedres, que s'encaren als treballadors i que per accedir als combois trenquen panys, serren reixes i fan forats a les parets. Com més perill, més emoció.
Els treballadors del metro viuen atemorits perquè la presència d'aquests individus —que ja no actuen només de nit, sinó també de dia—, posen en perill la seva integritat i la del passatge. El president del comitè d'empresa de TMB, Aitor García, assegura que la tensió "és constant" i que el personal, tant conductors com mecànics, van a treballar amb por: "Vas a la feina pendent de moltes coses, que no m'agredeixin i que no aixafi ningú". Una de les agressions més greus la van viure el mes de maig quan 20 encaputxats van apedregar un comboi de l'L3 a la plaça de Catalunya.
Otro video más, del miedo que se pasó dentro del #metrobcn L3. No es justo acabar tu jornada de trabajo y soportar estos actos, no es justo... pic.twitter.com/9p22IvjaJK
— BusBCN (@AutobusesBCN) 5 de mayo de 2018
Per García, el problema es va agreujar fa dos anys quan a la cotxera de Santa Eulàlia uns grafiters van "retenir i tancar" uns treballadors per poder fer la seva pintada. Segons García, que pertany al sindicat majoritari del metro, la CGT, "allò no es va castigar" ni des d'un punt de vista penal ni tampoc econòmic. "Això ha fet que l'escalada de violència vagi en augment. Són capaços d'arribar on faci falta". L'objectiu d'aquests grafiters és fer la foto de la seva pintada i penjar-la a les xarxes. "És el seu trofeu", diu García.
La setmana passada hi va haver dos atacs importants i perillosos. Dilluns al matí, a la parada de Can Boixeres de la línia 5 del metro es va haver d'interrompre el servei perquè un grup de grafiters va fugir per les vies. L'endemà, a l'estació de Badal, un grafiter encaputxat va buidar un extintor per escapar dels agents de seguretat. L'andana es va omplir de pols i va desfermar el pànic entre els usuaris del metro. El resultat, tres dones embarassades que van caure a terra.
Incident al metro de Badal. Algú (diuen que un home vestit de negre i amb la cara tapada) ha trencat vidres i ha llançat un gas que s'ha escampat per tota l'andana. Jo era a un dels vagons del mig i he començat a córrer quan he vist l'estampida de gent i el gas que s'apropava. pic.twitter.com/P2j2yd3t2V
— Bernat Monzó (@BernatMonzo) 12 de junio de 2018
TMB és molt conscient del problema. "No és un fenomen artístic, és vandàlic", asseguren fonts de l'empresa. "En aquest acte no hi ha actituds reivindicatives, no són grafits amb missatge. Simplement fan firmes de grans dimensions, amb el seu àlies o el del seu grup, per reafirmar la seva personalitat".
Des de TMB tenen constatat que pels vàndals es tracta d'una espècie de joc de rol: "Si la tensió està donada a 1.500 W, si es despengen de parets, si hi ha trens en circulació... els fa excitar, busquen més emoció. Són actuacions que requereixen una planificació", diuen.
TMB assegura que està treballant per trobar una solució a un problema "complex" que "sobrepassa" les responsabilitats i les competències de l'empresa. "S'està treballant en l'àmbit policial, judicial i administratiu", afirma. L'empresa considera que és essencial un canvi legislatiu perquè amb l'última reforma del Codi Penal del 2015, una pintada al metro ha passat a ser una infracció administrativa.
La seguretat privada al subsol s'ha incrementat però pel Comitè d'Empresa, no n'hi ha prou perquè es tracta "d'una mesura dissuasiva" que els espanta però que no lluita contra el problema.
Aitor García reclama una reunió amb l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i amb la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, que fins ara els ha dit que "no era el seu àmbit".
El problema del vandalisme al metro també afecta d'altres mitjans de transport ferroviaris i per això el proper dijous 28 de juny diversos col·lectius participaran en una manifestació a la plaça de Sant Jaume.
Un fenomen present a tot Espanya
L'Observatori del Civisme en el transport ferroviari destaca que en l'últim any els atacs van augmentar un 50% respecte a l'any anterior i s'hi van detectar fins a 27.000 agressions documentades. L'organisme, que agrupa els principals operadors ferroviaris de l'Estat, denuncia que aquests actes els cometen grups amb un "alt grau de planificació" perquè fan accions preparatòries prèvies com "robar plànols, emissores, uniformes o claus". Destaca, a més, que els individus que les cometen són violents i van equipats amb "caputxes, barres i esprais irritants".