Aquest dimecres s'aixequen els peatges i els catalans deixaran de pagar, "com a mínim, físicament". Així ho ha anunciat el vicepresident del Govern i conseller de Territori, Jordi Puigneró, que ha avançat que es destinaran 7,5 milions d'euros per eliminar les 38 platges de peatge que hi ha a la C-32 nord i el peatge troncal de Mollet del Vallès de la C-33.

La Generalitat preveu que tant els dos peatges troncals de la C-32 i el de la C-33 estiguin completament desmantellats abans de finals d'any, mentre que els peatges a les entrades i sortides de la C-32 s'eliminin durant el primer semestre de 2022. Mentre duren aquestes obres, els cotxes es veuran obligats a passar per tres de les bocanes del peatge a una velocitat màxima de trenta quilòmetres per hora.

 

120 milions d'euros al Maresme

Per la seva banda, és important parlar dels 120 milions d'euros que el Govern destinarà al Maresme per construir sis entrades noves a la C-32 i pacificar l’N-II. És la idea que ha presentat el secretari general del Departament de Territori, Ricard Font, que vol afavorir que més cotxes passin per l'autopista i menys per la nacional.

Els sis accessos es faran a Alella, Teià, Premià de Mar, Cabrils, Canet i Calella, juntament amb la millora dels de Llavaneres i Pineda. De tots aquests, les entrades que més impacte tindran sobre la mobilitat serà el de Premià Oest, amb una demanda potencial de 31.000 vehicles al dia. El de Cabrils/Vilassar podria assumir-ne 28.000 diaris, segons les previsions de Territori.

 

De l'N-II a la C-32

Les dades de la Generalitat mostren com la C-32 canalitza actualment dues terceres parts del trànsit al Maresme i l'N-II concentra la tercera part restant. Amb l'aixecament dels peatges s'esperen canvis notables, amb un increment a l'autopista i un descens a la nacional. Tot i això, no es preveuen problemes de congestió.

L'efecte sobre el trànsit serà especialment perceptible a l'Alt Maresme, on l'N-II porta més trànsit que la C-32. Ara, les previsions assenyalen que la C-32 passarà a concentrar el 60% del trànsit del corredor en aquella zona, davant del 39% actual. En el tram entre el Baix Maresme i Calella, l'autopista passarà a canalitzar el 86% del trànsit, dos punts més que abans. En canvi, a Mataró no s'esperen canvis perquè allà ja era gratuïta

El peatge d'Arenys de Mar de la C-32 / ACN

S'esperen increments de trànsit d'entre el 5% i el 15% a la C-32 del Baix Maresme, amb el creixement més destacat al tram que passa per Alella. Les previsions de Territori assenyalen que la circulació serà densa en aquesta via, però que no s'arribarà a la saturació. En el tram de Sant Andreu de Llavaneres, a la meitat nord, també creixerà entre un 20% i un 40%, perquè el trànsit es carrega a la C-32 abans de la Variant de Mataró. Al nord els creixements es dilueixen, amb variacions del 20% en el tram entre Caldes i Arenys. A l'Alt Maresme s'esperen increments al voltant del 20%, sense efectes al nivell de servei de la via. 

Quant a l'N-II, es calcula que la reducció de trànsit al Baix Maresme serà d'entre el 25% i el 40%. Entre Mataró i Sant Andreu de Llavaneres s'esperen reduccions superiors al 50%, mentre que a l'Alt Maresme la previsió és que el trànsit es redueixi entre un 15% i un 30%, segons el tram.

Al Maresme, contents

La Generalitat aposta per la "integració urbana" de la nacional i proposa actuacions com la incorporació d'un carril bici continu. També valora una ampliació de les voreres i els espais de serveis, que comportarien una reducció de la secció viària i una consegüent reducció de la velocitat màxima. També es portarien a terme millores en les interseccions, com la construcció de deu noves possibles rotondes, i obres per millorar la seguretat viària i la integració del transport públic. "Amb això recuperarem el vell objectiu de pacificar l'N-II i fer-la una via urbana més humanitzada i pensada per a tots els municipis", ha destacat Font.

Tota aquesta intervenció és una "finestra d'oportunitat magnífica", segons el president del Consell Comarcal i alcalde de Vilassar de Mar, Damià del Cot. En declaracions a l'ACN ha dit que l'N-II serà "una via més transitable per a famílies, connectada amb les necessitats de cada poble" i que la façana litoral del Maresme serà "molt més simpàtica", i un reclam per al turisme. L'alcalde del Masnou, Jaume Oliveras, ha dit que "la prioritat" són els nous accessos, que permetran pacificar l'N-II i "revifar" una artèria fonamental del municipi amb els carrils bici.

Alliberar més peatges

Després d'aquest alliberament encara quedaran molts peatges actius fins a l'any 2042 en vies gestionades per la Generalitat. Per exemple, caldrà esperar fins al 2039 perquè s'aixequin les barreres de la C-32 Autopista Pau Casals, que serà més barata a partir d'ara. A la C-16, la concessió de l'autopista de Montserrat acabarà el 2036, les dels Túnels de Vallvidrera i el Túnel del Cadí el 2037 i la de Sant Fruitós-Berga el 2038. La llista la completen la C14 Reus-Alcover (2038), la C-15/C-37 Vilanova i la Geltrú-Manresa (2042), la C-17 Centelles-Vic-Ripoll (2039), la C-25 Cervera-Caldes de Malavella (2040) i la C-35/C-65/C-31 Maçanet-Platja d'Aro (2038).

En aquest sentit, Puigneró ha demanat a l'executiu espanyol que alliberi de peatges totes les carreteres catalanes, incloent-hi totes les que encara tenen vigent la concessió. El cost, afirma, seria d'uns 1.500 milions d'euros.

 

Imatge principal: Peatge al Maresme de la C-32 / ACN