A partir d'aquest dijous 23 de gener ja no hi ha bonificacions del govern espanyol al transport públic, en haver caigut al Congrés dels Diputats el decret òmnibus en el qual l'Executiu de Pedro Sánchez incloïa aquesta mesura pel vot en contra de PP, Vox i Junts. Així ho va avisar ahir el ministre de Transports, Óscar Puente, i la derogació s'ha fet oficial en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) d'aquest dijous. La traducció immediata d'això és que a partir d'avui comprar els bitllets de tren serà més costós per les butxaques els ciutadans: les tarifes tornen a ser les d'abans de setembre del 2022, quan van començar aquestes ajudes amb l'objectiu de mitigar la creixent inflació.

En primer lloc, ja no es venen els abonaments recurrents de Renfe. Durant tot el 2024 hi havia aquests bitllets que permetien fer ús gratuït de Rodalies i Mitja Distància per als usuaris freqüents. Ahir dimecres es van veure cues d'usuaris a les estacions de Rodalies per comprar abans del tancament el seu darrer bitllet. Sí que és cert que els que ja ho havien comprat o ho van fer d'última hora podran seguir utilitzant-los fins al 30 d'abril, tal com estava previst. Tant els de 10 euros, com els de 20 euros.

En el cas dels abonaments Avant, la mitjana distància en alta velocitat —per exemple, un Barcelona-Figueres, Barcelona-Lleida o Barcelona-Tortosa—, els títols ja expedits mantindran la seva validesa fins que esgotar-se el nombre de viatges dels bitllets associats; però, des d'avui, no serà possible adquirir nous abonaments ni títols amb descomptes. Fins ara estaven a meitat de preu, així que passaran a valdre el doble: un viatge Barcelona-Figueres passarà de 46,20 euros a 92,40 euros.

Què passa amb la T-jove i la T-usual?

I què passa amb els abonaments dels usuaris habituals, els qui agafen cada dia el tren per anar a treballar o a estudiar? Doncs, tocats de mort. Fins ara, els títols com la T-usual i la T-jove estaven a meitat de preu: d'aquest 50% de descompte, l'Estat aportava un 30% i la Generalitat pagava l'altre 20%. L'Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM) ja ha anunciat que seguirà aportant el seu 20%, però sense la rebaixa del 30% que aporta el govern espanyol, el preu es dispara d'igual forma. Ahir dimecres fonts de l'ATM van afirmar que mantindrien el 50% íntegre, si bé al vespre van matisar que això depenia de si l'Estat retira o manté les ajudes. Aquest dijous al matí, de moment, els preus continuen amb el 50% de descompte, a l'espera de quan s'oficialitza finalment o no l'encariment. Si no es manté de cap manera la bonificació: la T-usual passarà de costar 22 euros a 35,20 euros i la T-jove de 44 euros a 70,40 euros. El transport no recurrent, com la T-casual, actualment no estava bonificada, així que es manté igual.

Tarifes de Rodalies pel 2025

El que sí que ja ha confirmat oficialment Rodalies són com queden els preus de les tarifes pròpies de Renfe: els bitllets senzills, el Bonotren, l'abonament mensual i l'abonament trimestral. El bitllet senzill per aquell usuari que vagi una vegada puntual en Rodalies serà des de 2,65 (una zona) fins a 7,60 euros (sis zones), en funció de les zones que recorri. El Bonotren, d'11,30 euros a 52,55 euros; l'abonament mensual, de 28,10 euros a 92,30 euros; i l'abonament trimestral, de 101,40 euros a 274,35 euros.

Quadre de Rodalies de Catalunya
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!