Ja es tenen quatre pinzellades sobre com serà el pla de xoc del Departament d'Educació de la Generalitat per fer front a la davallada dels resultats de competències bàsiques i les proves PISA, amb especial incidència matemàtiques i comprensió lectora. Si bé el 9 d'abril la consellera Anna Simó va anunciar la creació de docents referents en aquestes matèries i un pla per millorar la comprensió lectora i les matemàtiques en 250 i 200 centres, respectivament, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha concretat aquest dimecres més mesures aprovades en el Consell Executiu celebrat al matí: en matèria matemàtica, el Departament ha aprovat la posada en marxa del programa Florence, que inclou portar material per l'aprenentatge pràctic i a través d'experimentació —tangrams, cordes, peces, gràfics— amb el qual es puguin entendre els conceptes abstractes que ara no sempre s'assoleixen; i una xarxa coordinada entre docents i tècnics d'Educació per assegurar la immersió lingüística i l'aprenentatge oral dels alumnes no catalanoparlants a casa, així com potenciar la lectura amb activitats i ampliar el nombre de biblioteques.
Els plans sorgeixen, asseguren fonts del Departament, d'uns resultats a les darreres proves de competències bàsiques "millorables", on es van identificar certs "punts febles" concrets, dels quals s'han estret prioritats a abordar en aquests plans educatius anunciats, que es treballaran amb els centres al llarg de l'any i començaran a desplegar-se a partir del curs vinent. Uns plans que s'aplicaran als centres amb més "marge de millora", és a dir, als que han mostrat resultats per sota del qual s'esperava des del Departament de forma corresponent al perfil del centre, la composició i el seu grau de complexitat social entre l'alumnat —que no només als centres anomenats "d'alta complexitat"—.
Resultats en dos o tres cursos
En suma, el compromís que adopta el Departament és el de fer formacions "massives" al professorat, de forma dialogada, amb un retorn, i estendre per tot el sistema les mesures que es provin més efectives i satisfactòries. Fonts d'Educació asseguren que s'espera obtenir uns primers resultats de millora en proves de competències en dos o tres cursos, però no s'atreveixen a concretar i prefereixen ser prudents, per la gran "complexitat" de la tasca. "El compromís del Govern és apostar fort i fer seguiment, i avaluar on s'ha d'incidir i què s'ha de canviar després", apunten.
Material pràctica i d'experimentació per aprendre els conceptes abstractes de les matemàtiques
En matèria matemàtica, la principal mancança que troba el Departament no és sobre saber executar exercicis, cosa que es fa de forma mecànica i amb la pràctica, sinó el difícil assoliment de conceptes abstractes, de relació, raonament i de saber el perquè del que es fa. Per això, el Departament ha anunciat el pla Florence, que pren el nom de la il·lustre matemàtica Florence Nightingale, i que consisteix a portar maletes amb material pràctic com tangrams, cordes, peces, gràfics o objectes de tota mena, amb els quals els alumnes puguin entendre de forma visual i pràctica, experimentant, el que després han d'entendre i veure-li un sentit abstracte, amb fórmules o exercicis. Les maletes tindran un preu d'uns 200 euros cadascuna, i s'estendran de moment a uns 300 centres, ampliable a les escoles que ho demanin.
Aquest pla anirà destinat a les classes de 4t i 5è de primària i de 1r i 2n d'ESO, en un primer moment amb la intenció que duri tres anys. La idea és que es practiqui amb aquest material almenys dues hores a la setmana, de forma col·laborativa entre els alumnes, i deixant una autonomia tutoritzada perquè aquests experimentin i practiquin amb les eines. També es prioritza l'objectiu clar de lluitar contra el que anomenen "bloqueig emocional", davant la dificultat d'aprendre coneixements complexos que proliferen en les matemàtiques, a través de tutories. I, finalment, s'aposta per una col·laboració activa amb les universitats perquè la formació dels nous mestres sigui amb una bona base i amb les eines adequades, amb una menció d'especialització en matemàtiques.
Biblioteques, immersió lingüística, xarxa de docents i tècnics
En matèria de llengua, Educació proposa la creació d'una "xarxa" coordinada entre docents i tècnics del Departament per treballar la comprensió lectora i l'expressió i potenciar l'interès per llegir: primer, augmentar el nombre de biblioteques escolars, que aquesta s'adapti "al projecte educatiu del centre", i fer activitats en els quals els alumenes puguin treballar aquestes competències, alhora que els docents puguin compartir els seus resultats i mètodes amb altres centres. El Departament preveu quatre sessions a l'any d'aquestes reunions amb representants dels docents de cada centre. Quant a la relació entre l'alumne i el docent, el Departament vol donar eines en aquestes sessions perquè s'asseguri l'assoliment de competències d'expressió, de vocabulari, de fluïdesa, i assegurar que els alumnes entenen del que es parla —"contextualitzar vocabulari i negociar significats"—. Amb tot, fonts del Departament destaquen el paper clau de l'oralitat, no només de la lectura, per assolir aquests objectius, especialment en un context en què molts alumnes provenen de cases no catalanoparlants.