Més de la meitat dels anuncis televisius sobre el joc s'emeten durant horari protegit. Així ho denuncia un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), que alerta que els infants i adolescents estan fortament exposats a publicitat de joc i d’apostes, tant als mitjans tradicionals (i especialment durant l’horari protegit) com a internet.
En el cas de la ràdio i la televisió, les dades indiquen que hi ha hagut un augment notable de l’exposició dels menors a aquesta publicitat. En concret, el 55,4% dels anuncis televisius de joc i apostes en línia s’emeten durant l’horari protegit -l'any passat representaven el 45,3%-. La major part d’aquesta publicitat s’emet en el context de programes susceptibles de ser del seu interès, com les retransmissions de futbol. Pel que fa a la ràdio, la concentració d’anuncis de joc i apostes durant l’horari protegit és més elevada (80%). Tot i que s’ha reduït lleugerament en relació amb l’any passat, que era del 84,5%, s’ha consolidat la menció durant les retransmissions esportives com a forma publicitària més estesa.
El 70% dels resultats quan es fa una cerca d'apostes a YouTube corresponen a vídeos que contenen elements de risc. Per contra, únicament el 14% són vídeos que posen l’accent en els aspectes negatius d’aquesta activitat. Molts d’aquests vídeos, a més, contenen publicitat encoberta i compten amb audiències creixents. Els continguts vinculats al joc es troben intercalats entre altres d’evident atractiu per a una audiència menor d’edat, com els videojocs o la tecnologia de consum. Aquests canals són els que registren, amb diferència, el nombre de subscripcions més elevat de la mostra (sumen més de 4 milions).
Presència de menors als vídeos
Així mateix, l’informe identifica un sistema de recomanacions creuades entre canals de joc i youtubers infantils. En un dels canals es produeix una vinculació directa amb dos youtubers infantils d’èxit. Aquesta relació és de doble sentit: els canals infantils també recomanen l’enllaç directe al canal que fa promoció del joc i les apostes. L’informe també identifica la presència de menors en vídeos amb elements de promoció del joc.
El president del CAC, Roger Loppacher, ha demanat una regulació més estricta i ha reclamat la prohibició dels anuncis de jocs i apostes esportives de 5 del matí a 1 de la matinada, la presència de famosos i de les primes de joc. Loppacher també s’ha mostrat favorable a introduir mesures per evitar l’exposició dels infants i adolescents a la promoció de les apostes a internet.
En el cas de la ràdio i la televisió, el marc regulador pel que fa a la publicitat de joc i apostes en línia depèn d’una legislació en desenvolupament. El govern de l’Estat va anunciar a principis de febrer que prepara un reial decret per limitar les comunicacions comercials del joc i les apostes en línia. El sector va acordar autoregular-se amb un codi que prohibeix la publicitat televisiva en horari protegit (de 6 a 22 hores), però alhora presenta la important excepció de permetre la publicitat d’apostes quan es tracti de retransmissions d’esdeveniments esportius.
Un joc no responsable
L’informe del CAC ha analitzat 11 canals de televisió, 5 ràdios i 6 canals de YouTube. L’estudi mostra que les televisions identifiquen com a tal la publicitat, però en el cas de la ràdio no, ja que la tipologia utilitzada de manera majoritària és la menció, en la qual el locutor passa del relat esportiu a la publicitat sense cap separació. També s'indica que la publicitat, tant a la televisió com a la ràdio, continua presentant elements que afavoreixen un joc no responsable i que apel·len a un comportament no reflexiu. Malgrat que gairebé tota la publicitat inclou la frase “Juga amb responsabilitat”, el 29% de les comunicacions comercials televisives i el 41,4% de les radiofòniques insten a aconseguir la participació immediata (frases com ara, “¿A qué esperas? ¡Vamos!”).
L'informe destaca que el 20,8% d'aquesta publicitat a la televisió va incloure famosos i ha identificat dos webs del prestador Atresmedia (NeoxKidz i AtresPlayer) que no limiten la inclusió de publicitat de joc i apostes en paral·lel a la reproducció de continguts adreçats al públic infantil.
Pel que fa a YouTube, l’informe analitza 21 vídeos amb més d’1,1 milions de visualitzacions. L’informe destaca que el 66% dels vídeos analitzats contenen missatges publicitaris. El format més habitual és la integració en el discurs del youtuber, sense advertir que es tracta de publicitat. A vegades, el discurs adopta el format de tutorial per mostrar com apostar. El 35,7% dels vídeos ofereixen enllaços a operadors de jocs i apostes. Es tracta d’una pràctica explícitament prohibida per les normes de YouTube. D’altra banda, el 14,3% dels vídeos analitzats fa publicitat d’operadors de jocs i apostes que no apareixen, amb aquest nom comercial, en la relació d’operadors amb llicència.