Els sindicats de conductors d'autobusos de Barcelona han convocat una sèrie d'aturades parcials entre el 15 i el 19 de maig, i entre el 22 i el 26 de maig per reclamar la jubilació als 60 anys. La jornada d'aquest dijous, l'única de 24 hores, ha tingut un "seguiment total" i només estan treballant els serveis mínims d'un 20% amb caràcter general i un 40% en hores punta, segons ha informat la CGT, el sindicat convocant. Per la seva banda, TMB ha afirmat que s'estan garantint els serveis mínims. A l'estació de Sants de Barcelona, diverses persones han assegurat a l'ACN que desconeixen a quina hora passarien els autobusos i, un cop han arribat, s'han trobat que els vehicles anaven més plens. Els usuaris afectats han lamentat els temps d'espera més llargs de l'habitual en els autobusos i han reclamat més informació prèvia dels serveis mínims. Una altra usuària ha criticat que "s'hauria d'informar més dels horaris, m'està perjudicant".

Una fila de passatgers espera per pujar a un autobús que compleix amb els serveis mínims / ACN

Malestar entre els usuaris de bus 

Alguns dels viatgers habituals de bus s'han quedat sense poder pujar, és el cas de l'Andrea que no sabia que hi havia una vaga convocada. En aquest sentit, ha demanat que els dies previs a les aturades es publiquin "horaris i que siguin de veritat, no que et diguin que passa a aquesta hora i et quedes esperant i esperant". "No sé si hauré d'agafar taxi o esperar", ha dit. A més ha apuntat que en el bus 27 aquesta situació "passa diàriament". Precisament, aquesta passatgera ve en tren i lamenta que l'avaria de R2 sud a Gavà està provocant canvis d'horaris que fan que "s'ajuntin dos trens per agafar el bus".

Passatgers esperant per entrar al 109 / ACN 

En la mateixa línia de bus ha estat més de 25 minuts esperant la Isabel, que ha explicat que les aturades parcials de la setmana no l'han afectat, però, en canvi, la d'avui sí. "Avui m'està fastiguejant una mica, la veritat", ha afirmat a l'ACN. "S'hauria d'informar més dels horaris, en un moment semblava que es desconvocava i ara veig que m'està perjudicant", ha afegit. "No he sortit amb temps i arribaré tard a la feina perquè el bus triga més de l'habitual", ha explicat la Maria, una de les persones que esperaven a la plaça dels Països Catalans. Aquesta usuària habitual de diverses línies de TMB ha reflexionat, però, que "les vagues, si no molesten, no serveixen" i s'ha solidaritzat amb els conductors vaguistes. "Encara que individualment sigui un problema per a mi, els drets dels treballadors són important", ha afegit.

Els conductors reclamen jubilar-se als 60 anys

La CGT és el sindicat convocant de la vaga per reclamar la jubilació als 60 anys. La protesta s'ha organitzat després del fracàs de les negociacions amb el govern espanyol, segons explica el sindicat en un comunicat. A més, apunten que les mobilitzacions poden anar de "menys a més" en funció de la resposta de l'executiu. Estan cridats a les aturades els professionals dedicats al transport de mercaderies i passatgers i s'hi han adherit, segons CGT, les seccions sindicals de més de mig centenar d'empreses i empreses de transport com TMB Barcelona, entre d'altres. La companyia ha qualificat els serveis mínims "d'insuficients".

Els passatgers fan cua per accedir a un bus que fa els serveis mínims / ACN

TMB havia reclamat uns serveis mínims del 90%, mentre que el Departament d'Empresa i Treball ha dictat un 20% amb caràcter general i un 40% en hores punta, és a dir, entre dos quarts de set i dos quarts de deu del matí i entre quatre de la tarda i vuit del vespre, a més d'un bus barri per línia. L'operador havia reclamat que es tingués en compte l'increment constant en l'ús del transport públic per la rebaixa en els preus dels títols de transport integrat del 50% i que els serveis mínims fossin del 60%. La companyia recorda que la convocatòria de vaga és extensible a altres operadors de bus i tindrà repercussió al metro, FGC, Rodalies i Tram perquè els viatgers buscaran transport alternatiu.