L'alumnat de quart de primària (9 anys) de l'Estat espanyol ha empitjorat set punts en l'última avaluació sobre comprensió lectora i se situa per sota de la mitjana europea i dels països de l'OCDE. Així ho revela el darrer Estudi Internacional de Progrés en Comprensió Lectora (PIRLS) que recull dades fins a l'any 2021. L'estudi, que es fa cada 5 anys, recull informació d'alumnes de quart de primària de 57 països diferents durant la pandèmia de la covid, uns 400.000 estudiants, 380.000 pares, 20.000 mestres i 13.000 escoles. Els alumnes espanyols aconsegueixen una mitjana de 521 punts, mentre que la mitjana de la Unió Europea se situa en els 528 punts, i l'OCDE en 533. La mitjana espanyola ha empitjorat en 7 punts respecte de l'últim estudi de PIRLS del 2016. Els investigadors vinculen aquesta reculada amb l'impacte de la covid a les escoles.
L'informe desprèn que dos terços dels països que han participat han registrat un descens del rendiment mitjà en lectura entre 2016 i 2021, la qual cosa suggereix que la pandèmia ha tingut un impacte negatiu generalitzat en aquest aspecte.
Efectes de la pandèmia a les escoles
L'informe revela un descens gairebé generalitzat de la comprensió lectora en comparació amb l'estudi anterior, trencant amb la tendència a l'alça que es registrava des de 2006, primer any en què Espanya hi va participar. La baixada dels alumnes espanyols és similar a la que han registrat països com Eslovàquia (-6 punts) i Portugal (-8), per sota d'altres com Alemanya (-13 punts), Finlàndia (-17), Israel (-20) o Letònia (-30). Espanya se situa en la 21a posició juntament amb Nova Zelanda en aquesta cinquena edició de l'estudi, que reflecteixen una tendència del rendiment a la baixa a causa de la pandèmia.
L'estudi també ha observat una correlació entre el temps en què han estat tancats els centres escolars a conseqüència de la covid i la caiguda del rendiment, amb una disminució de 0,11 punts per dia lectiu de tancament. En el cas d'Espanya, dels gairebé set punts que cau el rendiment global, prop de cinc punts s'explicarien pel tancament dels centres educatius durant 45 dies lectius. A banda, les conclusions de l'informe també han assenyalat que en el conjunt de la Unió Europea, el 56% dels alumnes tenen un alt sentit de pertinença al centre, cosa que significa que se senten acceptats, estimats i connectats amb els altres i que pertanyen a la comunitat. A la mitjana dels països de l'OCDE el percentatge és del 57%. En aquest sentit, els investigadors han indicat que un alt sentit de pertinença incideix positivament en el rendiment.
1 de cada 10 alumnes afirma que no li agrada llegir
L'avaluació també ha revelat que només un de cada deu alumnes de 4t de primària afirma que no li agrada llegir, mentre que un de cada cinc manifesta que no se sent segur amb aquesta pràctica. A més, també indica el percentatge d'alumnes amb un nivell avançat de comprensió lectora, en el cas d'Espanya un 6%, es queda bastant per sota de la mitjana de l'OCDE (11%) i de la UE (8%). També si situa lluny de països amb puntuació mitjana similar, amb Nova Zelanda (11%) i Alemanya (8%). A l'altra cara de la moneda, els alumnes amb un nivell molt baix a Espanya és d'un 5%, a la comparativa no surt mal parada, ja que, Nova Zelanda representen el 10% del total i a Alemanya, el 6%.
Un altre dels resultats més significatius de l'estudi és que les alumnes (522) presenten un rendiment major que els alumnes en comprensió lectora (520), encara que la diferència per sexe espanyola és de les més baixes dels països participants. L'informe també inclou els resultats del temps dedicat a utilitzar dispositius digitals per buscar i llegir informació en un dia escolar. A Espanya, un 25% dedica més de 30 minuts, un 57% aquest temps o menys i el 18% no dedica ni un minut.