Els estudiants catalans de 2n d'Educació Secundària Obligatòria (ESO), és a dir d'entre 13 i 14 anys, aproven i amb una nota alta les competències digitals. Els alumnes presenten un nivell a l'altura dels països del món més destacats, i són els que tenen millor puntuació en el conjunt de l'Estat espanyol en aquestes habilitats. Així ho revela l'Estudi Internacional sobre Competència Digital (ICILS, per les seves sigles en anglès), que des del 2013 avalua la competència digital dels estudiants de Segon d'Educació Secundària Obligatòria. Espanya ha participat per primer cop amb 508 escolars d'11.700 centres educatius. A Catalunya, la majoria dels estudiants es troben en un nivell mig alt, mentre que un grup reduït se situen en nivell molt alt. En canvi, un 10% dels estudiants no obtenen un rendiment òptim, una xifra que encaixa amb els objectius internacionals. Catalunya se situa amb una nota de 518 punts, mentre que la mitjana a Espanya és de 495.
Després de Catalunya, els estudiants que tenen més habilitats digitals són els madrilenys (514), els asturians (512) i els castellanolleonesos (507), mentre que a la cua se situen Andalusia (477), Comunitat Valenciana (472) i, a molta diferència, Melilla (432) i Ceuta (421).
Les proves ICILS a Catalunya les van dur a terme el 2023 un total de 1.102 alumnes de 2n d’ESO procedents de 50 centres educatius de diferents titularitats —34 centres públics i 16 centres de titularitat concertada—. Pel que fa a la titularitat, l’alumnat dels centres privats obté una puntuació en la competència digital més alta que el dels centres públics (542 versus 505).
Competències digitals a Espanya
Els alumnes a tota Espanya també treuen millor puntuació en competència digital (495) que la mitjana internacional (476), encara que se situen per sota d'altres països europeus com República Txeca (525), Dinamarca (518), Bèlgica (511) o Portugal (510). Els alumnes coreans són els que treuen millor puntuació (540) i els de l'Azerbaidjan, la pitjor (319).
L'informe ha estat elaborat a partir de dades de més de 130.000 estudiants de catorze anys d'ESO de 34 països i més de 5.000 col·legis i de 60.000 professors. Pel que fa al percentatge d'estudiants que declaren utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) diàriament, l'estudi apunta que, en els dies d'escola, el 33% dels estudiants espanyols (igual que la mitjana internacional) reconeix utilitzar la tecnologia diàriament a l'escola per fer tasques escolars i el 22% —la mitjana és del 35%— afirma utilitzar-la al col·legi per a altres fins no educatius. Fora de l'escola, el 60% dels joves espanyols (47% la mitjana) reconeix usar diàriament la tecnologia en els dies escolars fora del col·legi per a tasques escolars, mentre que el 76% (75% la mitjana) la utilitza diàriament per a altres fins.
Bretxa social
La competència digital tampoc és homogènia entre els alumnes, ja que hi ha diferència entre l'alumnat migrant i el nadiu. Aquestes diferències no són per les capacitats acadèmiques, sinó més per la solvència econòmica familiar. A la majoria dels països que s'han analitzat a l'informe presenten diferències significatives a favor dels nadius. Les dificultats més grans es donen a Finlàndia (62 punts) i Alemanya (54 punts), i la menor, Itàlia (13 punts). Mentrestant, a Espanya presenta una diferència significativa a favor dels estudiants natius de 28 punts, només 1 punt per sota de la mitjana de la UE. A l'estat espanyol, Melilla i Ceuta són els dos territoris amb major diferència entre alumnat natiu i migrant (43 punts), i s'eleva fins als 77 punts si es comparen estudiants d'alt nivell socioeconòmic i baix.
Una altra de les conclusions que destaquen és la diferència de competència digital entre nois i noies. En tots els països analitzats les noies tenen millors competències en aquesta edat, tot i que, contrasta amb el camí acadèmic que trien després de l'ESO, on la majoria s'allunya de les carreres tecnològiques. La diferència més gran a favor de les alumnes es troba a Oman (53 punts), i la que menys a França (8 punts). A l'estat espanyol, la bretxa de gènere de 19 punts en les competències digitals dels alumnes —la mateixa que la mitjana internacional— a favor de les noies, que treuen una puntuació de 505, enfront dels nois, 486.
Límits en l'ús de pantalles
A Espanya, el 41% dels estudiants de 2n d'ESO (56% la mitjana) apunta que no se'ls imposa un límit de temps davant la pantalla per part dels seus pares o tutors en els dies de col·legi, percentatge que ascendeix al 68% durant els caps de setmana o festius (72% la mitjana). Preguntats sobre si han après a fer tasques relacionades amb les TIC a l'escola, en una mesura moderada o en gran manera, el 77% dels alumnes espanyols declara haver après a l'escola l'ús responsable i respectuós de les xarxes socials (78% la mitjana); el 75% a com reconèixer el cyberbullying (igual que la mitjana); i el 63% a com denunciar el ciberbullying (67% la mitjana).
Així mateix, el 94% dels estudiants espanyols afirma saber buscar en Internet informació rellevant per a un projecte escolar (91% la mitjana); el 76% sap jutjar si pot confiar en la informació que troba en Internet (84% la mitjana); i el 58% sap trobar les fonts originals de la informació esmentada en un article en Internet (63% la mitjana). L'estudi també assenyala que el 88% dels espanyols considera que usar les TIC a l'escola fa que l'aprenentatge sigui més divertit (83% la mitjana); el 89%, que és important que els estudiants aprenguin a usar les TIC en el col·legi (87% la mitjana); el 82%, que és important que els estudiants aprenguin programació a l'escola (73% la mitjana); el 80% que és important que els estudiants es mantinguin actualitzats amb els canvis en les TIC (81% la mitjana); i el 75% creï que aprèn millor quan usa la tecnologia en classe que quan no l'usa (71% la mitjana).