Els alumnes catalans han denunciat set situacions de violència cada dia, des de l'inici d'aquest curs escolar 2023-2024. Segons dades de la Unitat de Suport a l'Alumnat en Situació de Violència (USAV) presentades aquest dilluns, s'han registrat 332 casos de violència des que va començar el curs —és a dir, set casos diaris de mitjana. La majoria de les situacions han estat a causa d'assetjament entre alumnes, però també per maltractament infantil i adolescent. Des que es va posar en marxa l'any 2021, el servei ha atès un total de 3.039 casos de violències. Cada curs s'ha doblat la xifra de casos atesos respecte del curs anterior.
Tal com explica el Departament d'Educació, la persona que pateix violència i contacta amb la USAV rep l'acollida per part de la persona tècnica d'igualtat de la unitat, se li ofereix atenció psicològica al centre i s'hi actua a través de la direcció i amb el suport de la Inspecció d'Educació. Segons el tipus de violència, la situació també es pot treballar coordinadament amb la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (DGAIA), amb el cos dels Mossos d'Esquadra, amb el Departament de Salut i tant amb els serveis de la xarxa d'atenció de les violències masclistes com la xarxa SAI del Departament d'Igualtat i Feminismes. Del total de casos, un 18% s'han denunciat als Mossos o Fiscalia i un 20% també s'han derivat a la DGAIA.
Campanya per impulsar la USAV
El Govern ha presentat aquest dilluns a l'institut Apel·les Mestres de l'Hospitalet de Llobregat una campanya adreçada a infants i joves de tots els centres educatius catalans per impulsar la USAV. Concretament, s'han elaborat vídeos sobre diferents situacions de violències de les quals l'alumnat pot ser objecte que es difondran a través de les xarxes socials. Els curtmetratges mostren casos recreats d'assetjament, de violència masclista, d'LGTBIQ-fòbia i de compartició per internet de vídeos amb contingut sexual sense consentiment. L'objectiu és que l'alumnat reconegui aquestes situacions com a exemples de violències, sàpiga que té al seu abast el servei mitjançat diferents vies (web, telèfon i correu electrònic) i el faci servir en cas de necessitar-lo.
La consellera d'Educació, Anna Simó, ha destacat la importància de "conscienciar tots els nois i noies perquè ningú calli davant la injustícia". "Difícilment tindrem una societat justa i pacífica si no som capaces de construir-la des de l'escola, des de l'institut", ha afegit. És així que ha demanat la complicitat de tot l'alumnat en la difusió de la campanya: "Us demanem que ens ajudeu a escampar aquesta campanya, a parlar-ne, a debatre-la amb companys i companyes per fer-ho possible. Us demanem la vostra complicitat per fer dels centres un lloc lliure de violències. Si no denunciem la injustícia, aquesta es perpetua".
Com contactar amb la USAV
La consellera d'Igualtat i Feminismes, Tània Verge, ha afirmat que "no hi ha violències petites ni micro" i s'ha dirigit directament a l'estudiantat: "Tots els malestars i situacions viscudes que us hagin fet sentir malament, a vosaltres directament o a un company o companya que potser no s'atreveix a parlar-ne, són importants, us escoltarem sempre". També ha recordat que és important incloure aquelles situacions que puguin passar fora del centre i ha remarcat que "per al Govern, erradicar les violències masclistes, LGTB-fòbiques, racistes o grassofòbiques és una prioritat màxima, especialment en l'àmbit educatiu, perquè atempten contra la dignitat, integritat i llibertat de l'alumnat".
La USAV va entrar en funcionament el 2021 i està formada per un equip de professionals que acull la comunicació, revelació o malestar de l'alumne, que gestiona el cas de violència i en coordina l'abordatge. Són professionals dels àmbits de la psicologia, la igualtat, la pedagogia, la justícia, l'educació social i la gestió. S'hi pot contactar a través del lloc web, del telèfon 900 923 098 o del correu electrònic usav.educacio@gencat.cat. Ara, Educació repartirà 3.500 cartells als centres amb totes les opcions d'accés al servei perquè l'alumne les conegui. També s'han generat vídeos sobre els diferents tipus de violències existents acompanyats de propostes pedagògiques perquè el docent plantegi a la classe preguntes de reflexió sobre com identificar la situació de violència, com empoderar l'alumnat a fer servir el recurs i conduir finalment l'alumnat a una reflexió sobre el problema.